Allt om arbetsmiljö logga
Åsikt

Alla blir till salu när envar är sitt eget varumärke

Vi lever nu i en värld av varumärken. Du köper inte längre en mobiltelefon, utan en iPhone. Du köper inte basketdojor, utan Converse.

Publicerad: 2012-03-01

Det har gått snabbt. Decennier av smart marknadsföring har präntat in budskapet: märkena berättar om dig själv, bidrar till din identitet. Är du en H&M- eller en Zara-människa? Är du PC eller Mac?

Men det räcker inte med det. Sedan en del år tillbaka ska du även bli ditt eget varumärke. Du ska odla det, putsa på det, utveckla det.

Jag vet inte vem som först började prata i de här termerna, men tänkandet ligger förstås i tiden, och vi borde nog fundera lite över vad det uttrycker.

Det som egentligen definierar en vara är att den är utbytbar, mot pengar. När du gör dig till ett varumärke signalerar det att du vill sälja dig. Bort med det som kan sänka priset. In med det som lockar kunderna.

Det som
kännetecknar smart utvecklade varumärken är dessutom att det oftast finns likvärdiga produkter på marknaden. Ingen känner någon skillnad på Absolut och Renat, men gissa vilken dryck vi förknippar med eleganta barer, och vilken som leder tankarna till parkbänken. Det är likadant med löparskor, munkjackor, laptops. Kvalitetsskillnaderna är marginella. Det är reklambyråerna som skapar varornas identitet.

Den som pratar om människor som varumärken säger nog just detta: ni har inga identiteter, det är ingen skillnad på er. Ytan är allt.

Publicerad: 2012-03-01

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!