Allt om arbetsmiljö logga
Åsikt

Alla googlar alla

Hur mår ditt personliga varumärke? Jag träffade en kommunikationschef förra veckan, som var mitt uppe i en rekryteringsprocess. Han skulle anställa en ny medarbetare. Med ett roat, om än lite oroligt leende, berättade han om en av kandidaterna.

Publicerad: 2012-05-07

– Ja, du vet, han satt där och frågade om min Linkedinprofil. Tyckte att den såg lite märklig ut. Vi är ju trots allt ett IT-bolag och jag är kommunikationschef, säger han.

Alla googlar alla
Den kaxiga attityden hängde säkert ihop med att kandidaten var kallad till flera intervjuer. Och ung som han var föreföll det naturligt att kolla upp sin blivande chef genom att googla. Inte minst som arbetsgivaren säkerligen hade googlat honom. Men döm vilken förvåning hans fråga orsakade. Hans blivande chef hade aldrig kunnat drömma om att även han skulle bli ’undersökt’ och bedömd som lämplig eller inte.

Du är ansiktet utåt för din arbetsgivare
Kommunikationschefen har en framgångsrik karriär och tyckte sig inte behöva lägga tid på social media, allra minst Linkedin. Vid 47 års ålder har han slutat byta jobb var tredje år. Istället satsar han på att klättra inom den stora amerikanska koncern han arbetar för. De å andra sidan är beroende av att kunna attrahera nya, värdefulla medarbetare. Med hans hjälp. Så det finns ingenstans att gömma sig. Alla behöver ha en proffsig presentation av sig själv i social media idag.

Linkedin och Facebook
Vi satte oss och gick igenom hans Linkedin- och Facebookprofil. Idag är det enkelt att skapa ett offentligt visitkort på Facebook och i övrigt stänga profilen för sitt privata umgänge. Jag råder alla att utnyttja det faktum att 75 procent av de 4,6 miljoner svenskar som finns på Facebook tillbringar i snitt 45 minuter per dag där. Facebook är jättestort och Linkedin växer hela tiden i betydelse? Varför? För att det stora informationsflödet har fått oss att i högre utsträckning dra nytta av tips från vänner.

Vi letar folk i våra sociala nätverk
Behöver någon en ny hudterapeut till salongen eller butikschef för Skånebutikerna är chansen stor att de letar via sina sociala nätverk påFacebook och Linkedin. Inte bara hoppas på att jobbsökarsajter som Monster och Stepstone skall ge resultat. Se till att den som hittar dig i social media blir nyfiken och vill veta mer. Hur du gör kommer jag att  berätta i en serie blogginlägg under den här veckan.

Publicerad: 2012-05-07

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!