Allt om arbetsmiljö logga
Åsikt

Att skapa en marknadsplan och varför?

Vad är en marknadsplan och varför är den så viktig för att företaget ska nå framgång?

Publicerad: 2012-04-10

Företag som är framgångsrika inom marknadsföring börjar alltid med en marknadsföringsplan och den omfattar oftast ett år. Stora företag har planer nedskrivna på hundratals sidor medan små företag ofta kan klara sig på en A4 sida lång plan.

För små företag är detta det mest optimala sättet att tänka marknadsföring. Marknader utvecklas och förändras, kunder kommer och går. Det gäller därför att förväg planera sina mål för att hela tiden ligga steget före ens konkurrenter.

Tidsmässigt bör man ägna ett par månader för att skriva planen, även om det bara gäller några få sidor. Utveckling av planen kommer att sätta grunden till företagets marknadsföringsstrategier. Att verkställa planen har sina utmaningar men att besluta om VAD man ska göra och HUR man gör det är den största utmaningen.

Vem ska få tillgång till planen? Många företags marknadsföringsplaner är hemliga men oavsett företagets storlek så är det viktigt med feedback från alla delar av ditt företag: Ekonomi, produktion, säljare, personalavdelningen osv. Dina nyckelpersoner kan ge dig realistiska synpunkter på vad som är möjligt och hur företaget ska nå sina mål. Att blanda in många personer kan oftast ge din marknadsplan helt nya dimensioner och synvinklar. Slutmålet är att planen ska vara implementerad i hela företaget.

Vad är skillnaden mellan en marknadsplan och en affärsplan eller vision?

Affärsplanen klargör vad din verksamheten handlar om – vad du gör och inte gör, och vad dina slutliga mål är och visionen preciserar syftet med ditt företag. Planen omfattar alltså mer än bara marknadsföring och kan innehålla information om personal, finansiering, strategiska allianser osv. Om du vill göra något som är utanför affärsplanen, måste du antingen ändra dig eller ändra planen. Ditt företags affärsplan skapar alltså miljön där din marknadsföringsplan kommer att blomstra.

Tips för hantering av marknadsplan:
•Sätt tydliga mål.
•Största delen av din plan bör inriktas på det kommande året.
•Följ upp marknadsplanen kvartalsvis, helst månadsvis.
•Skapa efter hand en plan på längre sikt, 2 – 4 år.

Publicerad: 2012-04-10

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!