Allt om arbetsmiljö logga
Åsikt

Det var en gång en trist powerpoint

Herregud!
Vad hade jag gett mig in på när jag tackade ja till att gå en skyddsombudsutbildning för folkhögskolan jag går på?

Publicerad: 2012-04-25

Redan i början anade jag en Kafka-artad dag när jag ser föreläsaren starta igång sin powerpoint. Jag är allergisk mot powerpoints och innehåller de svarta Clip Art-gubbar får jag nästan eksem på underarmarna. Just den där powerpointen fick jag stirra på i nästan sex timmar. För att undvika att nicka till av föreläsarens monotona dialog antecknade jag frenetiskt i mitt A6-block. Nu ska jag inte vara helt orättvis, föreläsaren var kunnig inom sitt område men tänkte inte direkt på vilken målgrupp denne pratade inför. Mestadelen av deltagarna skulle snart fylla arton, snarton-åldern som jag kallar det och var inte bekanta med ”yrkes- och facktermer”.

Jag var en av de äldre som deltog och till skillnad från ”snartonåringarna” har jag erfarenhet sedan tidigare då jag läst både arbetsmiljö, varit skyddsombud och gått en drös med fackliga utbildningar. ”Snartonåringarna” gick på gymnasiet och hade lite eller ingen arbetslivserfarenhet alls.

Jag minns när jag själv arbetade som timanställd vikarie och pratade med andra vikarier. Skrämmande många visste inget om LAS, kollektivavtal, inte ens vilket fackförbund de tillhörde eller hur man gick med. Tråkigt nog är detta inget man får lära sig om inte de fackliga skolinformatörerna kommer ut och berättar i skolorna. Så när vi satt på skyddsombudsutbildningen och föreläsaren rapar upp ord som ”sanktionsavgifter”, ”interaktiva utbildningar”, ”delegera” och ”arbetsmiljöförordningar” så var jag rätt så säker på att det rann ut genom öronen på de flesta.

Istället för en torr powerpoint i flera timmar kunde de väl ha satsat på situationer med riktiga fall och problemlösningar så att deltagarna förstår hur man sätter sig in i arbetet som elevskyddsombud mer konkret. Men icket, torr powerpoint i sex timmar vart det istället.

Men på frågan vi fick, ”hur kan arbetsmiljön synliggöra i det dagliga arbetet?” så vet jag svaret, och det är :
Informera!

Tydlig och lättillgänglig information öppnar upp ögonen på skolungdomar och ger dem tillträde att aktivt delta i arbetsmiljön på skolan och då blir de intresserade att påverka, antingen själva eller genom sitt elevskyddsombud. Som i det här fallet och på den här skolan råkar vara jag.

Tips till föreläsaren:
Anpassa föreläsningen till målgruppen, bara för att du förstår ord som ”sanktionsavgift” betyder det inte att alla gör det.

Publicerad: 2012-04-25

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!