Framgång kontra hållbarhet
Framgångsrikt företagande vs hållbar företagande, är det motstridiga begrepp eller är det exakt samma företeelse uttryckt med olika ord? Beroende på vem som får frågan lär du få olika svar – vi är dock fler och fler som hävdar det senare, framgångsrikt företagande = hållbart företagande.
Publicerad: 2011-09-23
Låt mig för en kort stund raljera lite. Det framgångsrika företaget är det som genom olika smarta tilltag optimerar vinsten till ägarna, det är företaget som adresserar de dagliga utmaningarna och enbart prioriterar de investeringar som ger omedelbar avkastning.
Som motpol till detta skulle jag vilja citera Patagonias grundare ”You can´t do business on a dead planet”. Genast får begreppet framgång en betydligt högre höjd och längre horisont!
Framgång för mig som företagare är kopplat till framgång för andra. Inte på ett filantropiskt sätt. Framgångsrikt företagande handlar i högsta grad om bra affärer, bra affärer idag och bra affärer imorgon. Bra affärer blir det om det går bra för min kund. Bra affärer blir det om jag kan skapa bättre förutsättningar och möjligheter för andra aktörer i min värdekedja, andra som inte har samma resurser. Bra affärer blir det om jag investerar i mitt företags renommé genom att investera i partnerskap med organisationer som skapar samhällsnytta. Bra affärer blir det med absolut säkerhet om jag investerar i att på olika sätt engagera mina medarbetare.
Traditionellt visionsarbete stannar vid företagets egna gränser. För att få fatt på alla möjligheter till bättre affärer handlar det om att lyfta blicken, att upptäcka och utveckla de nya affärsmöjligheter som kommer via att tänka win-win i hela företagets ekosystem. Bra affärer ställer alltså också krav på ett vidgat perspektiv i strategiarbetet.
Ett vidgat perspektiv kan dock innebära att tingen kan te sig lite mer komplexa. En komplexitet som mår bra av att benas upp och sorteras. Återigen finns det många experter och många resurser i företagets ekosystem, där medarbetarna är den viktigaste och mest centrala resursen ett företag har. Så ge näring till dialogen om just er framgång genom att ställa ord och begrepp mot varandra.
Hur tänker ni kring framgångsrika kontra hållbara företag, framgångsrika kontra hållbara affärer, framgångsrika kontra hållbara individer och framgångsrika kontra hållbara samhällen?
Publicerad: 2011-09-23
Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.