Allt om arbetsmiljö logga
Åsikt

Gör fel då blir det rätt.

Vill du att dina medarbetare ska göra rätt? Låt dem göra fel. Vill du bli bäst? Se till att hamna sist.

Publicerad: 2011-10-28

Idag är kvalitet ett ledord, gärna i kombination med hållbarhet. Men vad är kvalitet? Att göra saker rätt – eller att göra rätt saker? Kvalitet handlar om många saker. Dels om hållbarhet, men också om trovärdighet, användarvänlighet och om kärlek. Tänk dig din älsklingströja. Troligtvis tycker du den är snygg och designen är tidlös så att du år efter år – oavsett mode och trender – känner dig snygg i den. Den är bekväm och du hittar ständigt nya användningsområden för den – den passar till dina nya jeans och den passar till din mer formella utstyrsel.

För att uppnå kvalitet i verksamheten krävs samma hållbarhet – det du gör ska inte behöva göras om och revideras hela tiden. Det du gör ska vara trovärdigt – annars går det inte att uppleva mening med det man gör. Det du gör ska vara användarvänligt – den som köper dina tjänster eller varor ska tycka om dem och uppskatta dem. Och det behövs kärlek för att det ska bli riktigt bra, tilltalande och ge det där lilla extra som utmärker sig i konkurrensen.

Jag menar att god kvalitet är omöjligt att uppnå utan att få göra fel. Den erfarenhet man vinner genom att i arbetet få göra misstag och inte hela tiden prestera 100 % har man igen i längden. Det måste finnas utrymme för fel i en organisation. Och det måste finnas acceptans.

En chef med kontrollbehov som detaljstyr verksamheten är inte gynnsamt för kvaliteten. Inte heller rigida strukturer och verksamhetsmallar – one size fits all – inköpta av dyra managementkonsulter. Att komma sista är en lika viktig och utvecklande erfarenhet som att komma först. Genom långsiktiga mål drivna ur verksamheten där ledordet är integritet vinner man i längden. Trender kommer och går, men kvalitet består.

Att som medarbetare få förtroende att göra fel och att få lära av sina misstag, får en att växa. Engagemanget ökar tillika ansvarskänslan och lojaliteten. Att tillåta olikheter på arbetsplatsen, och då inte bara olika personlighetsdrag eller olika bakgrunder och kompetenser – utan olika sätt att tänka och lösa problem är nyckeln till framgång. Den bästa chefen springer inte först över mållinjen. Den bästa chefen serverar blåbärssoppa och banan till den medarbetare som för tillfället kämpar sist i ledet.

Publicerad: 2011-10-28

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!