Gör socialt ansvarstagande till motor
Skaparkraft, idérikedom, uppfinningsförmåga – dessa härliga ord som vi alla, både ledare och medarbetare, vill ska genomsyra de organisationer vi verkar i.
Publicerad: 2011-09-20
Att bygga ett ansvarstagande företag måste som allt annat förändringsarbete börja inifrån. Vi behöver ställa oss själva frågorna: Lever vi som vi lär? Hur ansvarstagande är vi mot våra egna medarbetare? Vilket ansvar tar vi i våra dagliga affärer? Det är bara när alla i organisationen vet, känner och tror på den egna organisationens förmåga att ta ansvar som grunden för ett kraftfullt agerande utåt är på plats. Detta är en självklarhet som tyvärr tål att upprepas eftersom många inte alltid ser om sitt eget hus innan de går ut och informerar om sitt externa samhällsansvar.
Intressant är hur företagen kan ta sig an detta arbete. Att ingå partnerskap med en organisation som skapar samhällsnytta blir en kreativ katalysator för dialog kring krav och förväntningar på det interna ansvaret. När hela organisationen är delaktig i dialogen kring ansvarstagande, idén med partnerskap och urvalskriterier för dessa partnerskap är det också lättare att hitta rätt. Detta samtidigt som en kreativ dialog om ansvarstagande generellt och specifikt tar sin början. Det är när man lyckas hitta en riktigt bra koppling till kärnaffären som CSR-satsningen blir både livskraftig och långsiktig. Då har man företagsutveckling där hjärta och affärsmässighet möts.
Det är viktigt att våga ta steget och ingå partnerskap med den organisation som man arbetar med och inte bara se dem som en bidragsmottagare. Ideella verksamheters grundidé bygger på att visa medmänsklighet och ta ansvar för utvecklingen av en hållbar värld. Det finns mycket att vinna på att låta alla i företagen bli inspirerade av de ideella organisationernas drivkraft och olika arbetsmodeller, att diskutera och se nya möjligheter till utveckling i den egna organisationen – men kreativitet kräver mod! Att fastna i ett ålderdomligt tänk och nöja sig med att göra en insats lagom till jul räcker inte. Framtidens företagsutveckling handlar om att låta hjärta och affärsmässighet mötas och att ha mod att göra något nytt och utmanande.
Vägen till att bygga en mer ansvarstagande organisation – på riktigt – går via engagerade, drivkraftiga och kreativa medarbetare. Så – släpp loss kraften och bjud in till kreativa förändringar, förändringar som skapar mening och även i slutändan skapar samhällsnytta!
Publicerad: 2011-09-20
Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.