Handla inte i affekt på nätet
Som avslutning och sammanfattning ska jag erbjuda ett par steg till lösningar för att förhindra att du som företagare och du som privatperson råkar illa ut där ute.
Publicerad: 2011-02-25
Facebook har ju abusefunktioner, det går att blocka personer och det går dessutom att anmäla sidorna, men deras support bygger på den gamla devisen ”ingen rök utan eld”. Skulle ni, kära läsare, under helgen som kommer mangrant abuseanmäla mitt väldigt oskyldiga Facebookkonto kommer det att tas bort. Facebook reagerar på att en stor grupp människor plötsligt anmäler en och samma sida och de tar bort den oavsett innehållet på sidan. ”De reagerar på den där sidan, det måste finnas olämpliga och störande material där, vi tar bort”. Det krävs alltså lite av en pöbelmentalitet för att få Facebook att reagera.
Trots att Googles motto är ”Do no evil”, så kan du råka illa ut på grund av deras indexeringsiver (se gårdagens inlägg), men det går att lösa det med. Ta kontakt med serverägaren och visa upp vad som hänt på deras server.
Serverägaren måste kontakta Google och berätta att den gamla indexerade sidan ska tas bort nästa gång indexeringen sker. Det måste dessutom fyllas i lite papper och faxas fram och tillbaka (vilket är lite ironisk att stora Google vill ha papperskopior) Mer info finns på http://www.google.se/intl/sv/about.html men det är roligare att ringa dem för de låter så trevliga i telefon.
Och som avslutning, ett tips som är välkänt men inte så välanvänt som jag hade hoppats att det skulle vara:
Undvik handla i affekt. Med andra ord, ta inga beslut när du är väldigt arg, glad, ledsen, arg eller är uppfylld av någon annan stor känsloyttring. Ja, det låter jätteroligt när superentreprenören Richard Branson i frustration chartrar ett helt plan och det senare blir grunden för hans flygbolag Virgin och du kanske klarar det, jag är inte en livsstilscoach så gör som du vill… MEN handlar du i affekt på nätet så är det svårt att ta tillbaka beslutet. Det lever kvar och det kommer att fortsätta vara kvar.
Publicerad: 2011-02-25
Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.