Allt om arbetsmiljö logga
Krönika

Ta ansvar – var tydlig!

KOMMUNIKATION Det är lätt att känna missmod över hur svårt det är att kommunicera och tycka att andra behöver skärpa sig. Det skriver vår krönikör Jenny Forsling som påminner om det egna ansvaret att vara tydlig.

Publicerad: 2025-02-04

Har du någon kollega som du har jobbat med länge? Ni behöver bara kasta en snabb blick på varandra över mötesbordet så vet ni vad den andra tänker. Skönt när kommunikationen bara fungerar. Men det är skavet och svårigheterna som tvingar oss att förtydliga. Och tydlighet, det är ofta riktigt bra både för trivsel och effektivitet när man ska jobba tillsammans.

Min yngste son har autism och kommunikation är inte lätt. Det ”vanliga” funkar inte. Min man och jag är i en brant inlärningskurva. Och mycket av det vi lär oss har breda tillämpningsområden. Bland annat vet vi nu att ju tydligare en situation är, desto mindre stress uppstår. Vad ska vi göra? När ska vi göra det? Var? Med vem? Hur går aktiviteten till? Hur länge pågår den? Vad händer sen? Om det finns svar på dessa sju grundläggande frågor känns det tryggt, annars inte.

Och detta gäller faktiskt de flesta av oss. Vi presterar bättre om vi har trygghet genom tydlighet. Det är helt enkelt god arbetsmiljö.

Samarbete över kulturgränser är en situation som kan vara jobbig ibland, och tvinga fram både reflektion och tydlighet. Personer uppvuxna i en annan kultur tenderar nämligen att fylla i otydlighet och informationsluckor på andra sätt än vi svenskar.

Som språklärare för medarbetare som rekryterats hit från andra länder, får jag ofta förklara att ”Hej, hej” är en tillräckligt artig hälsning i Sverige, medan det inte skulle duga i Indien. Ett möte som bestämts två månader i förväg ligger fast så länge du inte hör något annat, även om ingen bekräftelse kommer – i Sverige. I Sydamerika gäller tvärt om. När den svenska chefen säger ”Kan du göra mig en tjänst?”, så är det i praktiken en order. En fransk chef skulle aldrig uttrycka sig på det viset.

Kulturförståelse är i allra högsta grad en arbetsmiljöfråga på arbetsplatser där medarbetare med olika bakgrund samarbetar. Om vi antar utmaningen blir det kanske först lite obekvämt, men sen blir det tydligare och bättre för alla.

Generationsklyftor kan också ställa till det och kräva extra tydlighet. För mejlvana generation X är det självklart att ett mejlsvar kan dröja några dagar, medan sms:ande generation Z förväntar sig svar inom någon timme, även på mejl. En chef som lämnar ett mejl som mottagits på fredag eftermiddag obesvarat till måndagen kan mycket väl ha en ung medarbetare i upplösningstillstånd efter helgen. För äldre generationer betyder det att chefen lämnar dig ifred, att han eller hon har fullt förtroende för dig och ger dig frihet, men för yngre generationer betyder det att du och din insats är oviktig.

Ibland kan man nästan känna sig lite missmodig över hur svårt det är att kommunicera! Det är lätt att tänka att andra behöver skärpa sig. Invandrarna och ungdomarna (eller gamlingarna beroende på perspektiv) kan väl bara lära sig hur det funkar?

Eller så tar vi ansvar själva och blir tydligare. Talar ur skägget. Tänk dig en arbetsmiljö där det är tydligt vad som gäller, tydliga förväntningar. Där tydliggörande frågor och klarspråk är regel. Det ÄR skönt att bli förstådd utan ansträngning, men jag är glad för inlärningskurvan och jobbigheten. Vem eller vilka har du omkring dig, kanske på din arbetsplats, som kan hjälpa dig att utvecklas både i tydlighet och i förståelse?

Publicerad: 2025-02-04

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!