Allt om arbetsmiljö logga
Åsikt

Hur beter du dig på krogen, Svensson?

Det är fredag. Vissa av oss ska säkert på krogen? Äta en fin köttbit med bearnaise, eller kanske den där fantastiska pocherade hälleflundran med chablissås som de serverar på det där trevliga franska brasseriet nere på hörnet?

Publicerad: 2009-09-29

Låt mig då få komma med några tips. Och ge några skäl till varför du ska göra som jag säger. Eller som jag skriver, snarare:

Jag är kock. Jag är stolt. Jag har ett av världens äldsta, mest traditionsrika, hedervärda hantverk. Det har de killar (och – i något enstaka fall – tjej) som kommer att laga din mat i kväll också. Visar du dem tillbörlig respekt för deras arbete kommer du att snabbt framstå som ”en bra gäst” och en man vill ha som ”stammis”. Du kommer att få bättre service, bättre mat och – inte sällan – mer mat och dryck för mindre pengar för du är inte som alla andra.

Vi börjar med det självklara:

Försök inte påkalla en kypares uppmärksamhet medelst knäppningar, visslingar eller gutturala läten! Vi har sett dig. Vi kommer så fort vi kan. Vi försöker göra din kväll så trevlig som möjligt, men vi är inte din hund. Vissla aldrig.

Tacka gärna för maten. Förvånansvärt ofta när någon säger ”hälsa kocken” gör faktiskt servispersonalen det. Vi i köket får reda på att du gillar maten och kan ofta få för oss att försöka ge dig något mer du gillar, bara för att vi vet om att du gillar något vi hade på menyn.

Dricksa gärna. Om det var bra. Vad du än tror om dricksregler i Sverige. Dricksen kommer att delas mellan köket och servisen och vi kommer ihåg bra dricksare.

Om något inte var bra – säg till. Vi vill gärna hjälpa dig, men det är svårt att veta att något inte blivit bra om du inte säger till. Vi försöker att fixa till det så att du får det så trevligt som möjligt. En gäst som i god ton kan lämna tillbaka maten till köket för att fixa till något, utan att skälla eller svära blir snabbt igenkänd som ”en trevlig gäst” och servispersonal kommer att bokstavligen gå i åttor kring en sådan gäst för att få den att känna sig uppskattad igen. ”Alla gör bort sig, vi också, men vi vill att du skall veta att vi gillar dig”. Typ.

Gå nu ut – testa de här enkla stegen – och se och förundras över hur bra service du får. Du är nämligen speciell. Du är inte som alla andra. Du förstår att uppföra dig och vi har märkt det.

Välkommen till oss, gamle vän, kan vi få bjuda på något särskilt ikväll?!

Publicerad: 2009-09-29

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!