Hur ska man göra?
Beslutsfattande är sällan lätt och det finns många fällor att falla i. Ibland bestämmer vi oss för att göra något, eller inte göra något, av helt fel skäl och får betala dyrt när saker och ting inte blir som vi har tänkt oss. Efter ungefär 20 år i ”personalbranschen” tycker jag att jag kan identifiera åtminstone tre typiska misstag vi gör vid beslutsfattande, misstag som åtminstone ibland skulle kunna undvikas om vi var uppmärksamma på riskerna. Vad tycker du – känner du igen mina exempel?
Publicerad: 2010-04-14
Misstag nr. 1: ”Vi gör som alla andra gör så blir det säkert bra.” Jovisst, ibland är det förstås helt rätt. Nya regelverk måste följas och smarta innovationer ska vi ta till oss. Det betyder däremot inte att alla trender passar för alla. Istället för att bekvämt följa i kölvattnet på andra kan det då och då vara smart att göra tvärtom eller något helt annat som passar bättre i den egna verksamheten.
Misstag nr. 2: ”Vi har ju redan satt igång så det är väl lika bra vi fortsätter.” Så kan det låta när ett förändringsprojekt har pågått ett tag och inte går något vidare. Visserligen gnager oron och intuitionen säger att det kanske vore klokt att lägga ner och avbryta men det känns ju lite snöpligt, eller hur? Ingen vill erkänna ett misslyckande och det är enklare att kasta in ännu mera pengar och tid och hoppas på att det ska ordna sig.
Misstag nr. 3: ”Huvudsaken är att vi är överens.” Djävulens advokat är sällan omtyckt även om vi vet att han/hon fyller en viktig funktion genom att ifrågasätta och pröva olika alternativ. Helst vi vill vi vara sams med alla och ett beslut som alla kan enas kring är lättare att ta än ett som skapar konflikter – även om det senare skulle ge bättre resultat.
Publicerad: 2010-04-14
Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.