Allt om arbetsmiljö logga
Åsikt

Jag lägger in en högre växel som 63-åring

Jag har drivit mitt konsultföretag Humankonsult AB sedan 1981 och nu – när jag är 63 år – så lägger jag in en högre växel. Varför det? Jo, jag har utvecklat mina HumanGuide-koncept sedan 1986. Först lite till vänster och sedan ca 2002, som enda fokus i mitt konsultföretag.
Förra året kom jag fram till att ska jag uppnå min vision med HumanGuide, så måste jag öka tempot. En god vän, som är bra på affärsutveckling, ställde upp som bollplank för att göra en 3-årig affärsplan.

Publicerad: 2010-01-25

Affärsplanen – ”en chef”
Det har varit värdefullt att ta fram affärsplanen. Som soloföretagare kan man se den som en slags chef. Den hjälper mig att lättare se samband mellan olika aktiviteter och att hålla fokus, eftersom jag är intresserad av så mycket. Jag har även bestämt mera uträknat hur jag i stort ska använda min tid, dvs 1/3 till vardera av dessa områden: Uppdrag, marknadsföring och produktutveckling. Eftersom jag gillar att vara kreativ, så kunde det tidigare bli för mycket produktutveckling och för lite marknadsföring. Jag har även varit noga med tidsanvändningen förut, men nu har jag kommit på ett sätt, som jag tycker är mycket smartare. Det innebär att jag jobbar mera i block, dvs minst en halvdag i taget per område – helst en heldag, vilket jag månadsvis följer upp dag för dag. Detta styr mig verkligen effektivt.

Styrelsen – en chef till…
Jag har även bestämt mig för att utöka och aktivera mitt företags styrelse. Styrelsen blir – förutom affärsplanen – en ytterligare chef. Sedan tidigare har jag haft en aktiv person – förutom mig – i styrelsen. Han är en god vän, som jag ursprungligen träffade i ett konsult-nätverk. Jag frågade efter ett tag, om han ville vara med i min styrelse, eftersom han har dels kompletterande erfarenheter av företagande, dels en annan personlighet. Det har fungerat bra över åren.
Nu ska styrelsen utökas med en av mina kunder sedan många år. Han har stor kompetens och stort nätverk inom IT, vilket kommer behövas när bl a mitt IT-system ska utvecklas vidare. Dessutom kommer min äldste son att vara sekreterare, dels för att någon i familjen ska ha insyn i företaget, om det t ex skulle hända mig något, dels för att han har lärt sig en hel del om företagande, som han nu får tillämpa. Den yngre sonen ska bli suppleant. Det var roligt att sönerna ville engagera sig!

I tisdags träffades vi alla för ett första möte. Det fungerade bra och dessutom hade vi en god stämning;-) Teamkemin blev positiv.

Teamkemi
När man sätter ihop ett team, så ska man se till att det blir en bra samlad kompetens med hänsyn till vad teamet ska uträtta. Det leder bl a till att man får många olika egenskaper i teamet. Då gäller det att det inte blir ”krig” mellan egenskaperna, utan att de bidrar till det gemensamma målet på bästa sätt. Här har jag förstås stor nytta av mina egna HumanGuide-koncept, eftersom man där får en tydlig bild av vars och ens personlighet.
När vi sågs i tisdags började vi först med en vanlig presentation. Därefter en genomgång av teamkemin samt vars och ens personlighet – både styrkor och risker. Så nu ska vi ha personligheterna och deras konsekvenser i bakhuvudet i vårt kommande samarbete, för att allas kompetens ska användas på bästa sätt och att vi minskar risken för destruktiva konflikter.

Publicerad: 2010-01-25

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!