Allt om arbetsmiljö logga
Åsikt

Konsten att skapa framgångsrika och lönsamma appar

Allt fler svenska företag ansluter sig till den stadigt växande app-trenden. I takt med att antalet appar blir fler och dess tillämpningsområden ökar så vill företagen gärna haka på trenden och lansera egna appar. För att en app ska fylla sin funktion och bli framgångsrik och lönsam så krävs eftertanke, strategi och ofta också en integrerad marknadsföring. En snygg design har stor betydelse för helhetsintrycket och det krävs också att man lanserar sin app vid rätt tidpunkt.

Publicerad: 2012-04-12

Att utveckla en app i Sverige kostar i genomsnitt 50 000 kronor. Många företag överraskas av att priset är högre än de trott. Men att utveckla en framgångsrik app som får bra spridning handlar inte bara om tekniken och appens innehåll utan det är även en fråga om rätt marknadsföring. Många företag väljer att vända sig till en reklam- eller PR-byrå när de ska utveckla en app. De kan bistå i arbetet med att lägga upp en marknadsföringsmässig strategi för hur appen ska nå ut och fylla sitt syfte. Vill man däremot få tillgång till specialistkompetens får man ofta söka sig till renodlade teknikutvecklingsbolag.

Ytterligare en trend är att allt fler företag väljer att integrera appen i sin ordinarie mediemix eller marknadsföringsplan. En app marknadsför inte sig själv utan ofta krävs marknadsföring i andra kanaler, exempelvis Internet eller print, för att nå ut med budskapet. På hemmaplan är Danske Bank ett bra exempel på ett företag som lyckats med en integrerad marknadsföring av sin app. För att sprida budskapet om och öka intresset för sin app valde Danske Bank att marknadsföra den via utomhusreklam och print. Företag som inte har sådana resurser bör ändå ha i åtanke att en app i allmänhet behöver marknadsföras i andra kanaler än mobiltelefonen för att få verklig genomslagskraft.

Ett sätt att förlänga livslängden på sin app är att påminna användaren om sin existens genom att med jämna mellanrum lansera uppdateringar. Undersökningar visar att företag som då och då uppdaterar sin app på så sätt kan behålla uppemot åttio procent av användarna.

Tänk användarvänlighet och komplicera inte saker och ting i onödan när ni utvecklar en app. Det ska vara enkelt att förstå syftet och idén med appen och lika enkelt att dela med sig av dess innehåll till släkt och vänner.

Publicerad: 2012-04-12

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!