Allt om arbetsmiljö logga
Åsikt

Lågkonjunkturen sätter press på fackförbundens webbplatser

Oron för jobben, ekonomin och tryggheten gör att allt fler svenskar återigen söker sig till fackförbund. Men hur blir deras oro och otrygghet bemött av fackförbunden? Vad finns det för kanaler där de kan dela sina funderingar och få stöd av andra i samma situation? Bara 31 procent av Sveriges fackförbund har en digital mötesplats där medlemmarna kan ta kontakt med varandra. Det skriver Gustav Lagercrantz, Communityexpert på Episerver.

Publicerad: 2009-05-29

Finanskris, lågkonjunktur och rader av varsel gör att fackförbundens tidigare års stora medlemsras har avtagit. Från att andelen fackligt anslutna i Sverige sjunkit med över tio procent det senaste decenniet har utvecklingen nu vänt. Under den begynnande ekonomiska krisen i höstas började antalet nya medlemmar öka och trenden har fortsatt även under 2009. Bara under mars i år fick Svenska Kommunalarbetareförbundet nästan 500 nya medlemmar och Handelsanställdas förbund nästan 700 nya medlemmar. Det här är den enskilt högsta ökningen av medlemsantalet på mer än fem år. Liknande tendenser finns dessutom hos flera av fackförbunden.

Oron för jobben, ekonomin och tryggheten gör att allt fler svenskar återigen söker sig till fackförbund. Men hur blir deras oro och otrygghet bemött av fackförbunden? Vad finns det för kanaler där de kan dela sina funderingar och få stöd av andra i samma situation?

I takt med att arbetslösheten ökar kommer medlemmarnas behov av att få stöd hos varandra öka – ändå erbjuder majoriteten av fackförbunden fortfarande inga sätt för medlemmarna att kommunicera direkt med varandra. En undersökning som Episerver nyligen låtit genomföra visar att bara 31 procent av Sveriges fackförbund har en digital mötesplats där medlemmarna kan ta kontakt med varandra.

Istället för att använda webbplatsen som en samlingspunkt där medlemmarna kan få stöd och hjälp av andra i samma situation, ser fackförbunden fortfarande webbplatserna som enbart en informationskälla. Idag finns verktygen för att höja fackförbundens webbplatser till forum för delaktighet och engagemang. Det gäller att använda dem.

Vi är idag vana att använda digitala mötesplatser för att kommunicera, diskutera och bidra. Vi lever också i ett samhälle där vi inte låter oss nöjas med en begränsad telefontid, utan vill ha svar på våra frågor omgående. Att majoriteten av fackförbunden ändå inte utnyttjar möjligheterna till tvåvägskommunikation på webben är svagt.

Fackförbunden, som under en lång period har stått inför medlemsras och identitetskris, har nu chansen att erbjuda medlemmarna vad de efterfrågar. I en tid när många riskerar att förlora jobbet är det extra viktigt att kunna komma i kontakt med andra i samma situation. Genom att ge medlemmarna den möjligheten kommer deras engagemang öka och fackförbunden säkrar en plats i framtidens samhälle.

// Gustav Lagercrantz, Communityexpert på Episerver

Om Episerver: Företaget grundades 1994 och är leverantör av plattformar för webbpublicering och digitala mötesplatser.

Mer information om Episerver.

Publicerad: 2009-05-29

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!