Allt om arbetsmiljö logga
Åsikt

Locka talangerna till ditt företag!

För att locka de yngre generationerna, såsom 80- och 90-talisterna, krävs mer än grundläggande anställningstrygghet. Flera undersökningar visar att yngre värdesätter företagets värderingar högre än vad de de äldre generationerna gör och har gjort. Det här ställer nya krav på företagen som arbetsgivare och är en av anledningarna till att det är viktigt att som företag tydligt visa var man står.

Publicerad: 2011-11-16

Ett sätt att göra detta är att från grunden vara noga med vad företaget sänder ut genom olika kanaler. Det finns otaliga företag med fina och avancerade hemsidor som använder ord som mångfald, kreativitet och innovation i sina värdegrundsbeskrivningar. De talar sig varma för hur de ser kreativiteten i en blandad arbetsgrupp, men klickar man sig runt på hemsidan så finner man ingenting som styrker detta. Medarbetarsidan, om det finns en sådan, visar ett antal anställda med i stort sett samma kön, ålder och etnicitet. Bilden på ledningsgrupp och styrelse är ofta ännu mer homogen. Det är lätt att snacka uppenbarligen…

Om vi i det här fallet var talangerna som just det här företaget ville locka eller rekrytera, skulle vi inte bli imponerade alls utan skulle hellre söka oss någon annanstans. Vi är troligtvis inte ensamma om det här tankesättet.

Vilka företag skulle vi istället lockas till? Jo, företag som visar både i ord och handling hur de jobbar med jämställdhet och mångfald. Kanske har de något jämställdhetsprojekt de berättar om på sin hemsida. Kan de dessutom styrka att de har ickediskriminerande rekryteringsprocesser och kanske hur de jobbar med CSR, skulle vi genast bli mer intresserade. Ett företag som tar ansvar för både samhälle, kunder och anställda helt enkelt.

Det finns företag som är dåliga på såväl mångfald, jämställdhet, antidiskrimineringsarbete och personalvård. Det börjar bli dags för dem att se över den delen av organisationen. Det finns också företag som är ganska bra, bra eller till och med mycket bra på det ovanstående, men sämre på att låta detta skina fram och utnyttjar inte de kanaler som finns för detta. Det lättaste är ju att låta det synas på just hemsidan. Det är ju som vi alla vet, “där på nätet” det händer. Att sedan utnyttja andra sociala medier som Facebook och Twitter är så klart ännu bättre. Ju fler kanaler företaget använder, desto fler nås
av budskapet naturligtvis. På så sätt har företaget stor möjlighet att stå sig i konkurrensen om kompetensen.

•Karin Bogren, grundaren av KBOOM Consulting.
•Sara Ek, konsult hos jämställdhetskonsulterna Add Gender.
•Tillsammans har de startat kursen Diverse Talent Program.

Publicerad: 2011-11-16

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!