Lojalitetskrav gentemot arbetsgivare- mer långtgående än man kan tro
När en medarbetare skriver på ett anställningsavtal förbinder han eller hon samtidigt att vara lojal gentemot arbetsgivaren, även om det inte uttryckligen står i anställningsavtalet. Förvånansvärt få medarbetare har tillräcklig kunskap om vad de här lojalitetskraven innebär i praktiken. Det grundläggande lojalitetsförhållandet mellan arbetsgivare och anställd innebär bland annat att medarbetaren förbjuds att bedriva konkurrerande biverksamhet eller att erbjuda sina tjänster ideellt vid sidan av jobbet. En revisor som är aktiv i en idrottsförening och vill ta ett ideellt ansvar för att hantera föreningens ekonomi bör med andra ord tänka efter både en och två gånger eftersom det räknas som konkurrerande verksamhet och därmed strider mot lojalitetsförbindelsen gentemot arbetsgivaren.
Publicerad: 2011-03-02
En annan vanlig situation då lojalitetsförhållandena sätts på prov är när medarbetare säger upp sig för att starta eget och startar igång sitt företagande vid sidan av jobbet under uppsägningstiden. Lojalitetsförhållandet mellan arbetsgivare och medarbetare förbjuder medarbetaren att ens registrera sitt företag, än mindre bedriva näringsverksamhet medan han eller hon fortfarande har en fot kvar på jobbet, förutsatt att det egna företaget bedriver verksamhet som konkurrerar med arbetsgivarens. Mitt råd till arbetsgivare är att då och då se över sina mallar för anställningsavtal. Det är lätt hänt att man fortsätter att använda samma mallar under flera år, även om förutsättningarna ändrats på olika sätt. Tipset till medarbetare är att ta dig tid att noga gå igenom varje punkt i anställningsavtalet och fråga så snart du läser något du inte förstår, även om du är ivrig att snabbt sätta pennan till pappret och få börja på det nya jobbet direkt.
Somliga anställningsavtal innehåller också en konkurrensklausul eller kundklausul, som kan bli en dyrköpt erfarenhet för medarbetare som inte tar sig tid att läsa det finstilta. Du har kanske hört talas om medarbetare som säger upp sig för att starta eget eller gå vidare till ett annat företag och tar med ”sina” kunder till sin nästa arbetsgivare. Ett sådant exempel är en säljare som lyckas övertyga sina kundkontakter att följa med till nästa arbetsgivare. De flesta känner till att agerandet strider mot kundklausulen, men färre är medvetna om hur dyrt det kan stå den som bryter mot klausulen.
Den som anses ha brutit mot kundklausulen kan nämligen dömas till ett att betala ett belopp som motsvarar den skada man orsakat sin tidigare arbetsgivare. Om det rör sig om stora kunder och affärer i mångmiljonklassen riskerar det att bli mycket kostsamt för den enskilde medarbetaren. Intressant nog så finns det knappt några rättsfall på det här området, vilket kan bero på att företag oftare väljer att göra upp i godo än att ta ärendet till rätten. En medarbetare som funderar på att säga upp sig och börja hos en konkurrent eller starta eget inom samma bransch gör klokt i att ta en extra titt i anställningsavtalet för att undersöka vad en eventuell kundklausul säger. Eftersom kundklausuler är ett relativt nytt område så finns det än så länge inte många rättsfall att gå på. För att undvika känslomässigt och ekonomiskt krävande konflikter är det ett tips till arbetsgivaren att vara tydlig med vad som gäller, det är bättre att upplysa medarbetarna en gång för mycket än en gång för lite.
Publicerad: 2011-03-02
Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.