Allt om arbetsmiljö logga
Åsikt

Management by heart

Vad är ett bra ledarskap, egentligen? Det har skrivits drivor med böcker om ämnet och fler lär det bli. Det gamla, traditionella och auktoritära sättet att se på ledarskap krävde ingen direkt empati eller emotionell kompetens.  Idag pratar man istället om att bästa vägvisaren för att lyckas som ledare är förmågan till empati, som i många fall är förutsättningen för att kunna kommunicera med sina anställda.

Publicerad: 2010-04-27

Det handlar helt enkelt om att tillämpa den gyllene regeln ”behandla andra som du själv skulle vilja bli behandlad” och kanske göra om den till att ”behandla andra som de vill bli behandlade”. Själv har jag en gång i tiden jobbat på ett bolag i Skåne där VD:n ständigt jobbade efter devisen ”behandla alltid andra som du skulle vilja att din mamma blev behandlad”. Båda dessa motton är bra ledstjärnor för chefer och övriga medarbetare, tycker jag.

Det skall gudarna veta att det är skitsvårt att vara chef. Som chef förväntas man av många att vara perfekt på alla sätt, kunna allt och kunna hantera de flesta situationer, även om man aldrig varit om dem förut. Chefer är ju självklart också människor och kanske det är så att empati inte faller sig helt naturligt för alla chefer, som istället kanske har många andra värdefulla och nödvändiga begåvningar. Det fina i kråksången är att det ju går att träna upp sin empati, att utbilda sig i att tänka mer empatiskt. En förutsättning är väl då att VILJA utveckla sin empati, att ta hjälp av rätt kompetens, lära sig mer och att vara medveten om att den egna förmågan på empatiplanet inte alltid räcker till.

Jag skulle vilja kalla fenomenet för Management by Heart. Att så långt det är möjligt, inom ramen för den verksamhet man bedriver, ALLTID sätta på sig empatiglasögonen, tänka mer med hjärtat och fundera över hur man behandlar kunder, kollegor, leverantörer och även chefer. Att kombinera strategier, långsikta planer, resultatkrav och lönsamhet med HJÄRTA. Att göra som Skåne-chefen helt enkelt, och visualisera sin nära familjemedlem som kund, kollega och leverantör. För visst vill man att mamma, pappa, syrran eller brorsan skall få bästa servicen, mottagandet, behandlingen och ledarskapet? De flesta är ju någons nära släkting, tänk på det!

Publicerad: 2010-04-27

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!