Marinera frågan
Det är klart. Det har bara varit en tidsfråga innan vår tids stora hjältar – kockarna – och deras jargong, också ska börja bubbla upp i managementspråk och företagssammanhang. Hos Mat-Tina, Mat-Niklas, Jamie Oliver och deras efterföljare finns mycket att hämta för den som jagar nya svulstigheter att garnera föredragen med.
Publicerad: 2010-05-09
Nu är det dags. Vi har tidigare skrivit om att lyfta frågan. Nu kommer en kulinarisk kusin: marinera frågan. Smaka på den… Uttrycken påminner om varandra. Det handlar om att låta en frågeställning vila, i det här fallet genom att marinera den. Säg gärna att frågan är så viktig att vi måste fundera på den ordentligt. Lägg den sedan i en lag, låt den dra några timmar, kanske ett par dygn på ett svalt ställe, t ex i något dammigt arkiv eller en e-posthög, gärna så länge att frågan börjar lukta lite illa och frågeställaren kanske till och med hinner glömma varför han eller hon ställde den.
Tro oss: gourmetklyschor kommer starkt. De tar över mer och mer. De tidigare så populära idrottsflosklerna är på väg ut: sådant som ”höja ribban”, ”jobba på volley” börjar kännas lite härskna. Nej, framöver kan vi sitta på våra möten och pricka av ”krydda diskussionen”, ”sockra budgeten”, ”smöra för kunderna”, ”bräsera arbetsmiljöarbetet” osv.
Publicerad: 2010-05-09
Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.