Allt om arbetsmiljö logga
Åsikt

Marknadsför dig själv och stå för vad du tycker

Jag skriver ofta på Businessbloggen.se om vikten av att leva efter det som vi påstår oss vara.
Företag och individer som står för någonting och verkligen lever efter det kommer att tjäna på det. Om du står för någonting så kommer du att bygga förtroende och du kommer att få lättare att möta förväntningar.

Publicerad: 2009-06-09

Men att verkligen stå för något innebär ibland att ta svåra beslut. Egentligen handlar det nog mest om vad du inte ska göra. Det handlar om att sortera bort allt sådant du inte står för. “Vi tillverkar inte produkter som är tillverkade av barn”, vi står inte för sådana anställda som dig – du är sparkad” “Jag arbetar inte för företag som ert” osv.

Men det är tufft att stå upp. Det är svårt att vara modig. Det är så lätt att säga till en journalist vad de egentligen vill höra, det är svårt att som chef ge någon en mycket högre lön än andra även om personen är värd det, det är svårt att stå upp för något när alla andra tycker motsatsen osv Men det är i dessa situationer som du verkligen visar att du är att lita på och det är det som räknas. Det är det som bygger ett starkt varumärke. Säg inget som du inte kan stå för. Stå för det du har sagt. Handla som du har sagt.

Du kan inte ändra din story bara för att du har en annan publik. Hoppsan, idag är jag på nationell TV. Hoppsan, i dag vill de nog höra mig säga det här…Om du ändrar ditt budskap så riskerar du att inte längre ha några att tala till. Du förlorar dina anhängare, din publik.

Jag är många saker och det är jag övertygad om att du är också. Nedan kommer jag att visa två av alla de saker jag är och står för och som jag kommer fortsätta att vara stolt över.

Feminist: Hur kan någon säga att de inte är feminist? Vad det i grund och botten handlar om är att kvinnor ska ha samma rättigheter. Det är bara de som har en skruv lös som fortfarande anser att kvinnor inte är värda jämlikhet. Jag är sjukt trött på att höra att feminism är ett dåligt ord. Det handlar om att 50 procent av vår mänsklighet förtjänar att inte känna sig som en andra klassens medborgare.

Generation Y/The millenials/whatever: Rätt till möjligheten att påverka och åstadkomma storverk? Ja. För otålig för det många skulle kalla ett fantastiskt liv? Ja. Själviskt fokuserad på min egen personliga utveckling? Japp. Miljömedveten och bekymrad för världen? Japp När jag ändå håller på så vill jag nämna optimism, passion, självförtroende, en stor portion vilja och redo att förändra.

Jag är stolt över att stämpla mig själv som ovan och det ska du också vara om du håller med.

Vad identifierar du dig med och vad vill du inte definierad som? Står du för det till 100 procent?

Publicerad: 2009-06-09

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!