Öppet ledarskap och sociala medier
Sociala medier är en utmärkt arena för öppet ledarskap. De sociala medierna omger oss överallt och blir en mer och mer naturlig del i de flesta människors liv. Våra kunder finns där och de flesta av våra anställda finns där. De umgås och de har olika typer av relationer. Ledarskap måste tillämpas på de arenor som finns, där varumärket granskas och där jobbfrågor diskuteras. Det är en del av ledarskapet på samma sätt som diskussionerna i fikarummet och korridorerna är det. Men det kan dessutom användas effektivare och mer målinriktat.
Publicerad: 2011-05-27
Människor kommunicerar på webben oavsett vad företagsledningen har bestämt. Ledaren måste se tekniken som ett verktyg och inte ett hinder. Kunskap kan delas och diskussionen göras både mer effektiv och bredare, med fler personer. Fler perspektiv kan tas in och bidra till mer välgrundade beslut, närmre sammansvetsade grupper och kortare informations- och beslutsvägar.
Öppenhet och sociala medier handlar inte om att förlora kontrollen utan om att ta kontroll över situationen. Att sätta sig i förarsätet istället för att sitta i baksätet eller stå på trottoaren och titta på.
Så använder jag sociala medier som en del av öppet ledarskap
Jag använder sociala medier som en självklar del i mitt ledarskap. Det är min Facebookprofil, mitt Twitterkonto, min vd-blogg och några andra arenor. Där är jag vän med både medarbetare, kunder och privata kontakter. Juristjouren använder också ett socialt intranät där medarbetarna skriver statusuppdateringar, delar bilder och lyfter upp olika frågor för diskussion.
Självklart är också öppet ledarskap som koncept i sig ett öppet projekt. Det sker sen nån vecka tillbaka på Facebooksidan Öppet ledarskap där den som är intresserad kan diskutera och dela erfarenheter och idéer.
Ett socialt medium som funnits väldigt länge är lunchrestaurangen. Det är ett av de sociala medier jag använder som mest. Vill gärna träffa dig där, i så fall rekommenderar jag min lunchkalender.
Publicerad: 2011-05-27
Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.