Öppet ledarskap ur ett organisatoriskt perspektiv
”A complete mental revolution on the part of the workingman and an equally complete mental revolution on the part of those on the management’s side” (Fredrick Winslow Taylor)
Publicerad: 2011-05-26
För att se ett organisatoriskt perspektiv på öppet ledarskap vill jag börja med att kort blicka tillbaka 100 år i tiden. Henry Ford revolutionerade bilindustrin när han 1908 lanserade sin ”Model T” till ett pris långt under konkurrenterna. På sex år tog Ford nästan 50 % av bilmarknaden.
Men det var inte själva bilmodellen som var revolutionen. Det stora genomslaget var hur bilen producerades. Genom att dela upp arbetet efter de olika komponenterna i en bil, mäta hur lång tid varje arbetsmoment tog och identifiera exakt vilket material varje moment krävde, så kunde Ford mångdubbla produktiviteten i sin fabrik.
Den teoretiska grunden för Fords genomslag var Fredrick Winslow Taylor som beskrev vad han kallade vetenskaplig ledning (Scientific Management). Det var en förändring i grunden av hur vi organiserar arbete och hur uppgifter fördelas, delegeras och följs upp mellan ledning och anställda.
Att börja tillämpa öppet ledarskap i dess mest djupgående betydelse kan jämföras med hur djupgående det var att börja tillämpa Fords och Taylors principer för över 100 år sen. Det är återigen ledarskapet och organisationen som måste förändras i grunden. Ett företag ska inte ledas 2011 på samma sätt som Ford gjorde 1911.
Tre tips för att tillämpa öppet ledarskap ända in i organisationens grunder
1. Vänd alla organisationsscheman upp-och-ner
Den klassiska pyramiden med VD i toppen och många chefsnivåer ner till de anställda, utgår från paradigmet ”jag kräver”. Den fostrar till stuprörstänkande och skapar skygglappar mellan avdelningar och professioner. Öppet ledarskap sätter de anställda i toppen av pyramiden och utgår från paradigmet ”jag bidrar”. Vi ger, delar, engagerar, skapar, samverkar och bidrar. Det är ett ledarskap som gör det naturligt att perspektiv möts, att folk tänker tillsammans, överskrider gränser och hittar nya synsätt.
2. Släpp på 90 % av det du tror är affärshemligheter
Med öppet ledarskap skapar man tillsammans. Med varandra. Med kunderna. Kanske till och med helt öppet på marknaden. Utsätt idéerna och lösningarna för andra perspektiv så tidigt som möjligt. Man får inte längre övertag genom att hålla inne på kunskap och idéer utan genom att dela med sig.
3. Sluta skilja folk åt och sluta tänka sekventiellt
Vid löpande bandet hade varje uppgift sin man och sin tidpunkt. Varje arbetsmoment väl skilt från de andra. Varje person väl skild från sina kollegor. Öppet ledarskap fungerar bättre i kunskapssamhället, som kräver att man jobbar ihop och befruktas av varandras olika bakgrund och perspektiv. Låt varje sak ni genomför bestå av personer från allt det som tidigare var olika avdelningar. Och låt alla börja jobba samtidigt, inte i en sekvens.
Publicerad: 2011-05-26
Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.