På spaning efter trender
I förra veckan fick jag ett nyhetsbrev i inkorgen från ett företag som heter Trendwatching. De skickar varje månad ut ett nyhetsbrev som tar upp de trender som just nu är aktuella över världen. För det mesta hamnar de i min arkivmapp i mail och sen glömmer jag bort dem. Men denna gång var det något i rubriken som fångade mig och mitt intresse.
Publicerad: 2009-11-23
Rubriken löd: ”10 CRUICAL CONSUMER TRENDS FOR 2010”.
Jag misstänker att en av anledningar till mitt intresse denna dag var att jag dagen innan varit på ett seminarium där det pratats en del om oss konsumenter som målgrupp och hur man som marknadsförare ska tänka på kvinnan som målgrupp. Men det är ett helt annat inlägg. Åter till trenderna 2010. Som sagt, jag blev nyfiken och började läsa nyhetsbrevet. Inledningen säger att nu ska vi absolut få igång saker (igen). Och det låter ju inte helt fel, eller hur! Jag lusläste listan och här kommer en oerhört kort men förhoppningsvis tankeväckande och intressant lista:
• BUSINESS AS UNUSUAL: Glöm lågkonjukturen. För första gången finns det en global förståelse.
• URBANY: Storstadskulturen ÄR kulturen. Extrem urbanisering leder till mer sofistikerade och mer krävande konsumenter.
• REAL-TIME REVIEWS: Allt du säljer eller lanserar under 2010 kommer att bli granskat online i realtid.
• (F)LUXURY: Konsumenten bestämmer själv vad som anses vara lyx.
• MASS MINGLING: Ju mer vi är online desto mer vill vi mingla offline.
• ECO-EASY: Staten måste göra det lätt för konsumenterna att vara miljövänliga genom att minska ner på alternativen.
• TRACKING & ALERTING: Sökmöjligheten sparar konsumenterna tid, gör det omöjligt att glömma eller missa, och därmed i slutändan ger dem ytterligare en nivå av kontroll.
• EMBEDDED GENEROSITY: Vi kommer att få se ännu mer och fler avancerade sätt att ge när vi köper.
• PROFILE MYNING: Möjligheten att göra det mesta av sin profil online blir oerhört viktigt för oss konsumenter.
• MATURALISM: De mogna konsumenterna tolererar inte längre att bli behandlade som gårdagens oinformerade, lättchockerade, oerfarna konsumenter.
Jag hoppas att ni precis som jag blir nyfikna, intresserade och lite häpna av vad som väntar oss under 2010. Läs hela undersökningen här.
Publicerad: 2009-11-23
Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.