Allt om arbetsmiljö logga
Åsikt

Recept till ”Klart korvspad”

Jag har jobbcoachat cirka 100 deltagare och retorikcoachat, utbildat många medarbetare och chefer. Det som alla har gemensamt när de ska framföra sitt budskap är att de kan bli TYDLIGARE. Vad menar jag med det? Jo att vi använder många begrepp och ord som läsaren eller lyssnaren inte kan greppa. Mottagaren vill att det du säger är begripligt – så att de förstår dig. Tänk efter … om du tittar ner i din burk med budskap är det grumligt spad eller är det klart som korvspad?

Publicerad: 2012-02-01

Ut med abstraktion och in med konkretion
När du söker jobb, skriver CV, personligt brev, är på intervju, framför dina åsikter på mötet, presenterar en ny lösning i fikarummet, ja, listan kan göras lång, i alla dessa situationer du vill övertyga ska du jobba för konkretion. Jag kan räkna upp många situationer där jag inte har lyckats förstå ett budskap, just för att personen har slängt sig med för många abstrakta ord och begrepp. Det gäller att tala så levande, målande och uttrycksfullt att verkligheten visar sig för lyssnaren eller läsaren.

Medveten abstraktion
Retoriken har en fullproppad låda med språkverktyg till den som vill engagera med hjälp av orden. Ett av språkverktygen som faktiskt strävar efter det abstrakta är metonymi. Verktyget metonymi är ett uttryck som byts ut mot ett annat mindre specifikt. När tidningarna skriver ”Sverige gick inte vidare i melodifestivalen” är ”Sverige” i detta fall en metonymi. En större aktör ersätter en mindre, som till exempel i denna situation Eric Saade. För det är inte ”Sverige” i sig som sjunger i tävlingen utan en artisten Saade.

Varsågod, här får du ett recept till konkretion med tre ingredienser!

1. Konkretion när du söker jobb
När du vill övertyga en ny arbetsgivare om att de ska anställa dig ska du sträva efter konkretion genom att precisera vad du har gjort som kan ge nytta till dem.
Abstrakt: ”Jag har lång och bred erfarenhet”
Konkret: ”Jag har sju års erfarenhet av projektledning i IT-branschen”

2. Konkretion när du presenterar ”ett antal av något”
När du vill övertyga och vara begriplig ska du även här precisera ”antalet” och använda en jämförelse då blir det lättare för att se var fingret ska sättas.
Abstrakt: ”Många av våra kunder är inte nöjda”
Konkret: ”12 av 20 kunder är missnöjda med lång väntetid till supporten”

3. Konkretion när du pratar om ”dem”
När du vill övertyga och skapa en klar bild över inblandade aktörer är det en fördel om du också nämner dem, och precisera andra detaljer.
Abstrakt: ”Dom kommer inte på mötena”
Konkret: ”Lars och Sanna har inte varit med på de två senaste mötena”

Nu har du receptet till ett klarare korvspad! Lycka till!

Publicerad: 2012-02-01

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!