Allt om arbetsmiljö logga
Åsikt

Så här får du saker att hända

Du äger faktiskt redan din egen personliga drömförverkligarmaskin – dig själv! Men vart börjar du om du vill få något att hända? Och hur gör du för att komma vidare? Hur självklart det än kan låta är grundprincipen enkel: om du vill förverkliga en idé eller dröm så behöver du ha en idé eller dröm att förverkliga. Därför startar allt drömförverkligande med ett vill. Det är för mig ett starkare ord än mål eftersom det är något som kommer inifrån.

Publicerad: 2011-11-23

Under de 10 som jag studerat personliga entreprenörer har jag upptäckt att alla använder sig av samma nyckelförmågor för att lyckas med något. Det är också kärnan i metoden personligt entreprenörskap som Universe Imagine utbildar företag, organisationer och studenter i. De kan enkelt sammanfattas i orden: vill – göra – lära – ändra.

Det första du behöver bestämma dig för är alltså vad det är du vill uppnå. Specificera din riktning så tydligt du bara kan. Ju klarare och tydligare du är över det du vill uppnå, desto större är chansen att du faktiskt når det. För hur skulle du annars kunna veta vad du ska göra för att ta dig framåt?

Du behöver också bli en actionhjälte. Du behöver inte ens kavla upp ärmarna, gå utanför din trygghetszon och sätt igång! När du vet klart och tydligt vad du vill är det oftast enkelt att vad du behöver göra för att ta dig framåt, eller åtminstone hur du skall börja för att komma närmare klarhet.

Kanske är det att fråga någon som vet eller lyckats göra det som du vill göra tidigare som är det första steget. Bestäm dig för vilka de viktigaste stegen är just nu, skriv ner dem på en lapp och gör dem. För varje sak du gör stryker du den på listan. Det gör att det känns som att du kommer framåt (och det är precis vad du gör). Kom ihåg att allt stort en gång har varit litet och byggts steg för steg.

Du behöver också hålla dina sinnen öppna. För när din inre actionhjäte sätter igång att göra saker får du chans att lägga märke till vad som händer som resultat av det du gör, vilken feedback du oundvikligen får utifrån det du gör.

Lär dig av det som händer, för du får alltid respons, någon form av ”svar” tillbaka av det du gör, och utifrån det kan du alltid lära dig nya saker som tar dig vidare.

När du märker att det du gör inte fungerar behöver du ändra på något för att nå dit du vill. Gå en annan väg. Säga en annan sak, eller säga saken igen på ett annat sätt, prova någonting nytt. Använda din flexibilitet. Sträva mot ständig förbättring, våga pröva.

Har du inte tänkt på att framgångsrika företag såsom IKEA, McDonalds och HM inte säljer samma produkter år ut och år in? Deras sortiment förändras ständigt. Vissa produkter skulle de dock aldrig drömma om att sluta sälja (bokhyllan Billy, BigMac, t-shirts). Det är för att dessa produkter fungerar. Det som inte säljer, slutar de med. Det som funkar, fortsätter de med. Samma enkla princip ska du använda dig av när du jobbar framåt med dina mål.

Hela det här sättet att tänka och göra som personliga entreprenörer använder sig av kan alltså sammanfattas med fyra enkla ord som vem som helst kan lära sig:

Vill – Göra – Lära – Ändra.

Det är både attityden och strategin som personliga entreprenörer använder sig av för att lyckas. Det är grunden för att få saker att hända. Lär dig själv och alla på din arbetsplats att tänka och göra som personliga entreprenörer. Lär dem att vilja, göra, lära och ändra!

Lycka till!

•Stefan Olsson, grundare av \tUniverse Imagine och författare till böckerna Personligt entreprenörskap ?– \tatt få saker att hända, Må bra under tiden du lyckas och Inspiratörerna – hur du leder dig själv till framgång.

Publicerad: 2011-11-23

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!