Se till att ha stora visioner
Hej alla bloggläsare! Vi tycker det är jätteroligt att få vara med er och blogga här denna vecka! Vi hoppas att ni i slutet av veckan ska få med er några nya tankar och att vi kan inspirera er till ett lite annorlunda arbetssätt.
Publicerad: 2011-01-24
Men först måste vi väl lära känna varandra lite! Vi är sedan flera år entreprenörer båda två. Helena har jobbat med HR och utbildning och Marie har jobbat med PR och varumärken. Sommaren 2009 träffades vi på en coachingutbildning i Stockholm och fann varandra direkt! Vi insåg snabbt att vi hade mycket att prata om, snarlika värderingar och samma intressen kring ämnet coaching. När vi sedan inledde flera inspirerande och roliga samtal kring visioner och drivkrafter så visste vi att vi hade hittat rätt. Det var då idéen till Vision Takeoff föddes och sedan dess har vi jobbat ihop och åkt fram i turbofart!
Det vi tycker är centralt när vi jobbar är att vi har kul och känner oss inspirerade, motiverade och att vi hela tiden får utmanas och utvecklas. Vi tycker det ska kännas lustfyllt att gå till jobbet, inte “jobbigt”. De värderingarna bygger vi hela vår verksamhet och vårt varumärke kring. Vår största drivkraft som håller oss nära dessa värderingar är vår vision: Vi vill förnya och höja ribban för hela coachingbranschen! Den värderingen driver oss som team och vår verksamhet framåt.
Som ni kommer att kunna läsa under veckan är vårt största fokus just visioner. Vad är då en vision undrar många. En vision är en dröm som är så stark att den driver till handling. En stark vision fungerar både som bränsle och vägvisare, och hjälper dig att hitta kraft och ta beslut.
Och varför tycker vi att alla (individer och företag) ska investera tid i att formulera en riktigt kraftfull vision? Inom idrottsvärlden är det självklart att ha en vision. Fotbollspelaren vill bli stjärnspelare i Real Madrid, höjdhopparen vinna OS och tennisspelaren Grand Slam. De visualiserar sig själva stå på planen och höra publikens jubel eller hålla i bucklan när svenska nationalsången spelas i högtalarna. Och det är den visionen som driver dem framåt. Men inom andra yrken, och särskilt privat, är vi ovana att skapa visioner med kraft. Vi vet vilken befattning vi vill ha, vilket hus vi vill bo i eller vilka kläder vi vill ha på oss. Men vi vet inte riktigt varför och vart dessa strävanden ska leda oss. Din personliga vision beskriver vem du vill vara och hur ditt liv ska se ut, och den ska vara lika lustfylld som bilden av Wimbledonbucklan höjd över huvudet.
Häng med oss denna vecka och kommentera och diskutera gärna om det vi skriver om!
Publicerad: 2011-01-24
Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.