Små saker som gör arbetet mindre effektivt
Jag sitter återigen och irriterar mig på hur dåligt vårt bokföringssystem fungerar. Det känns som att det finns en miljon olika brister som slutar med att man får göra dubbelarbete och ta långa omvägar för att komma dit man vill.
Publicerad: 2010-03-11
Idag använder vi Visma som består utav en bas och tilläggsmoduler. Vi har börjat förstå att funktionen med bas och tilläggsmoduler inte passar oss så bra. Vi lägger till moduler titt som tätt och sedan måste vi avaktivera dem när vi inte behöver dem längre. Att leta upp moduler, lägga till och framför allt, inte glömma bort att ta bort tar en del tid.
Det mesta är småsaker, men småsaker som man irriterar sig på, som gör att arbetet blir mindre effektivt och som gör en mindre glad när man ska ta itu med nästa uppgift.
Det som för mig, som är anställd, är mest irriterande är att jag har bara en viss tid på mig att uppdatera när jag börjat tidsregistrera. Är jag inaktiv för länge (dvs inte klickat på uppdatera-knappen) kommer en felkod upp, och jag måste börja om. Att skriva om allt tar inte mer än 2-3 minuter. Men att skriva om 3 gånger om dan är 10 minuter, och det ger 50 minuter i veckan. 50 minuter som jag kan göra mycket effektivare med rätt bokföringssystem.
Det är även väldigt svårt att få en bra översyn på hur mycket jag arbetar under veckan. Som jag tidigare nämnde så arbetar vi flextid. Det gör att jag arbetar mycket några dagar och lite mindre andra dagar. För att få veta hur mycket jag arbetat under en vecka måste jag klicka fram och tillbaka mellan dagarna. Att från början se en veckouppställning vore ju underbart!
Nu är vi i redo att byta, och jag ska precis påbörja jakten efter det bokföringssystem som passar oss bäst.
Publicerad: 2010-03-11
Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.