Allt om arbetsmiljö logga
Åsikt

Tala är silver, lyssna är guld

Min ena dotter, som går i nian, kikar nyfiket över axeln på den andra dottern när hon öppnar brevet där det står vilka som ska bli hennes nya lärare, nu när det är hennes tur att börja i högstadiet.
– Hoppas du får bra lärare, säger storasyster med eftertryck.
Jag blir nyfiken och frågar hur en bra lärare är.
– Det är en som lyssnar, kommer det spontant från den ena dottern och hon får direkt medhåll från lillasyster. Trots att jag jobbar som coach, där ett av mina viktigaste redskap är just att lyssna, förvånar det mig först. Jag hade trott att de skulle säga, ”någon som lär ut bra, är rättvis eller som gör lektionerna roliga”, men vid närmare eftertanke förstår jag dem. Det är klart att barnen vill känna sig lyssnade på, de vill bli sedda och bekräftade, precis som de flesta av oss.

Publicerad: 2012-08-27

Dagen efter står jag och utbildar en grupp blivande coacher. De får i uppgift att fundera på en person de har stort förtroende för. De får sedan lista vad den här personen gör och vad han eller hon har för egenskaper, som gör att det känner förtroende för just den här personen. ”Den vi har förtroende för är bra på att lyssna” hamnar överst på listan när vi senare sammanställer deras listor på whiteboarden. Förutom att lyssnande skapar förtroende och närhet gör det också att vi ser saker i nya perspektiv när vi blir lyssnade på. Vi får nya idéer och insikter när vi uttrycker våra tankar, känslor och erfarenheter för någon som vill ta del av dem.

Vad innebär det att vara bra lyssnare? Vad skiljer en bra lyssnare från en medioker, eller rentav dålig?

När vi utbildar coacher brukar vi prata om att lyssna aktivt. Att lyssna aktivt innebär att ha fokus på den vi lyssnar på och att vara öppen och mottaglig för det hon förmedlar. Det innebär också att visa att vi lyssnar genom att ha ett intresserat kroppsspråk och genom att verifiera, summera och återspegla det som sägs.

När vi lyssnar aktivt är den som blir lyssnad på i fokus och vi utesluter just då egna värderingar, bedömningar och förslag.

Vi pratar om att lyssna på fem nivåer:

1. Att inte lyssna alls, men att ge sken av att vi gör det. Vi har fokus på tangentbordet eller TVn men hummar emellanåt som om vi faktiskt lyssnar.
2. Att lyssna på det som sägs, men ha fokus på oss själva. Att samtidigt som vi lyssnar fundera på något annat t ex vår egen relation till det som sägs eller hur vi uppfattas av den andre.
3. Att lyssna på orden den vi lyssnar på använder och visa att vi lyssnar.
4. Att lyssna på både ord, tonläge, kroppsspråk och det som sägs mellan raderna. Att bekräfta och spegla t ex känslor som kommer upp hos den vi lyssnar på.
5. Att lyssna på hela personen och situationen och väga in personens historia och det som händer i rummet. Vi kan då bekräfta personen t ex utifrån hur hon brukar agera eller hur hennes situation ser ut.

En klient var hos mig för första gången. När vår timme var slut började hennes tårar rinna. När jag frågade henne om det sa hon:
-Jag är 50 år, detta var första gången någon lyssnat på mig i en hel timma.

Vem ska du lyssna på idag?

Publicerad: 2012-08-27

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!