Twittra dig till toppen
Pinfärsk statistik visar att 53 000 svenskar twittrar varje dag*. Som i all social media är det en liten handfull skara som hörs och syns mest. Cirka 7 procent av twittrarna sprider sitt budskap för kung o fosterland. De bombarderar Sverige med uppdateringar från morgon till kväll. Och för den som har en rapp penna är detta ett utmärkt sätt att bygga sitt personliga varumärke. Twitter är nämligen en värld överbefolkad av journalister, mediekonsulter, politiker, kändisar, bloggare och tyckare.
Publicerad: 2012-05-09
Hur blev Twitter stort?
När Usama Bin Ladin hittats och dödats så kablas nyheten ut via Twitter först. När skådisen Jim Carrey har gjort slut med flickvännen går han ut och meddelar det via Twitter först, inte via en pressrelease. Alla från Blondinbella till Carl Bildt twittrar. De viktigaste branschprofilerna inom ditt yrkesområde twittrar säkert. Om inte har du chansen att bli en tongivande profil genom att vara först på plan.
Varför är Twitter viktigt?
Twitters betydelse för media har exploderat. Det beror på att alla tidningar o de flesta tv- o radioprogram finns på nätet. Där de samsas med hundratusentals bloggar, Facebooksidor med mera. För en journalist eller bloggare är det nödvändigt att hela tiden hålla sig à jour med vad som händer. Tänk dig själv att du fick ett sms så snart något viktigt hände inom din bransch eller yrkesgrupp. Idag är det enkelt för vem som helst som vill profilera sig gentemot framtida arbetsgivare eller kunder att twittra eller blogga.
Så hur twittrar jag?
Det är gratis att registrera ett konto och använda Twitter. Googla så hittar du länken. När du väl är där kan du gå upp i sökfältet längst upp i höger och söka på de 10 viktigaste ämnesorden i din bransch. Plus branschtidningarna, kanske någon känd mässa eller de ledande företagen eller organisationerna inom branschen. Ett antal av de har twitterkontot där du kan hitta folk inom ditt ämnesområde som twittrar. Genom att följa (klicka på knappen ’Follow’) så prenumererar du på alla inlägg från ett twitterkonto. På samma sätt som du kan dela ett Facebookinlägg kan du retweeta ett twitterinlägg. Det krävs inte någon jättefantasi för att börja twittra. Snarare en känsla för vad som är intressant. Inte bara för dig utan för de personer som du vill bli upptäckt av.
Bygg ditt personliga varumärke med Twitter
Ett bra sätt att bli tydlig och enkel att komma ihåg är att hitta fem till tio nyckelord som beskriver dig som yrkesmänniska. Till exempel projektledare, ekonomisystem, konsult, systemvetare och livsmedelsindustrin. Den som söker på dessa ord kommer att hitta twittrare som skriver om detta. Branschtidningar, bloggar och andra. Att följa dem och retweeta deras mest intressanta uppdateringar är en bra början. Dessutom kan du lägga in en länk till ditt twitterkonto på din Linkedinprofil. Det gör det enkelt för en rekryterare att se att du håller dig à jour med nyheter inom ditt yrke. En nog så attraktiv egenskap i dagens föränderliga värld.
Vem twittrar?
När du väl börjar twittrar är du i gott sällskap av diverse kändisar, politiker och mediamänniskor. Radioprofil Adam Alsing är kung på twitter, skriver stolt i sin presentation att han är utsedd till Sveriges 6:e sexigaste twittrare år 2011. Över 83 000 personer följer honom dagligen. Här är länken om du vill joina partyt.
*Intellectas årliga undersökningTwittercensus. Resultatet för år 2011 som släpptes den 7 maj 2012.
Publicerad: 2012-05-09
Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.