Vad gör egentligen en Regnbågskonsult?
Jag är Sveriges första och enda Regnbågskonsult och är också Regnbågscoach. Det innebär att utbilda, coacha och föreläsa om HBTQ-frågor (HBTQ=homo-, bi-, transpersoner, queer) och hur man presterar och uppfyller sina mål på bästa sätt, både företag och privatpersoner.
Publicerad: 2010-04-29
Egentligen tycker jag inte att regnbågskonsulter eller regnbågscoacher skulle behöva finnas alls. Vårt samhälle ser tyvärr lite annorlunda ut, än så länge lever vi inte i en perfekt värld. Fortfarande, år 2010, står inte mångfalds- och HBTQ-frågor alltid högt upp på agendan i ledningsgrupper på företag eller i idrottsorganisationer, med följd att företag, sportklubbar och organisationer ständigt tappar och riskerar att förlora ännu fler drivna, högpresterande medarbetare som inte känner sig hemma i dessa organisationer.
Tänk tanken att du skulle behöva tveka och pejla av läget hos dem du möter i vardagen och på jobbet, innan du berättar om en så självklar sak att du gjort något kul med din partner i helgen, att ni sett en bra film på bio, ätit något gott till middag och har spännande semesterplaner för sommaren. Tänk tanken att du hela tiden är på din vakt för att någon skall komma på dig, att inte få vara den du är. Och kommer det väl fram så blir det ofta fasligt fokus på just den SEXUELLA läggningen och det kan komma de mest privata och intima frågor om vad som händer mellan lakanen hemma. Av nyfikenhet och oftast ren välvilja, men få hade själva velat svara på de frågorna.
Detta är många HBTQ-personers otrygga vardag på jobbet. De allra flesta utvecklar en oerhörd känslighet för om deras sexuella läggning är accepterad i det sammanhang de befinner sig, om det är OK att ”outa” sig, och lägger märke till varenda kommentar om frågan. Och tänk vilken tid och energi det tar, som skulle kunna läggas på annat, t ex att prestera, leverera och jobba mot sina mål, både företagets och sina egna. Tyvärr lämnar dessa personer alltför ofta sitt jobb för att gå och prestera fullt ut någon annanstans.
Som chef är det egentligen ganska enkelt vad du kan göra för att vända trenden: skaffa mer kunskap om mångfald, bestäm dig för vad du vill kommunicera och se till så att alla känner till organisationens ståndpunkt i frågan. Alla är inte öppna med sin läggning och det kan finnas kollegor som inte vågar eller vill berätta. Genom att skapa trygghet och en bra arbetsmiljö där acceptans, respekt och genomtänkt kommunikation är nyckelord så kan du få alla att vara som de är och kraften läggs på att prestera och leverera, stärka varumärket som en bra arbetsgivare och du behåller duktiga medarbetare.
Vad kan du och ditt företag göra för att vara en förebild när det gäller mångfaldsfrågor? Hur kommer du igång? Hur tar du upp en sådan här fråga i organisationen och sätter den på agendan? Hur kan företaget tjäna pengar på att jobba med mångfald? DET är bl a vad jag hjälper till med som Regnbågskonsult och Regnbågscoach. Vi ses någonstans ”under the rainbow”!
Publicerad: 2010-04-29
Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.