Världen förändras
Tjenare! Tiden går snabbt när man har kul och det är snart slut på ännu en arbetsvecka. Det har hittills varit väldigt kul att få vara gästbloggare här på duochjobbet.se och det är med lätt sorgsna tangentslag som jag nu skriver mitt sista blogginlägg.
Publicerad: 2011-02-18
Jag tänkte avsluta denna vecka med att skriva om något som just nu tar upp en väldigt stor del av mitt liv – Skolan. Jag går som sagt mina sista månader i skolan innan jag sedan går mot studentfirande och allt som hör där till. Jag går alltså mitt 12:e år i skolan och under den tiden så tror jag att jag har skapat mig en rätt så bra bild av hur skolan ser ut och fungerar idag. Och den bilden har blivit betydligt skarpare efter att regelbundet pratat med vänner som går på allt ifrån naturlinjer på kommunala skolor till medialinjer på friskolor.
Det jag ser är en fantastisk möjlighet som vi har i detta välmående land att ha en skola där utbildningen är mångsidig, nytänkande och där man ser individen och inte gruppen. En skola som förbereder en student för framtiden, hur den än kommer se ut. För något som vi sätt de senaste åren är ju verkligen att världen har förändrats. När jag föddes kunde man blanda ihop sin mobiltelefon med sitt bilbatteri, medan jag och mina vänner idag sitter med telefoner utan knappar som styrs med touch och som bland annat har vägnavigator, ca 100 spel, mejl, kan förvara tusentals låtar och har två inspelningsbara kameror. Säg det till någon för 12 år sedan och de skulle snällt försöka hjälpa en att komma till ett mentalsjukhus.
Det jag vill komma till är att världen förändras blixtsnabbt medan skolan står stilla. På många sätt så ser den identisk ut idag mot vad den gjorde för 20år sedan och ändå så träffar jag få lärare eller folk inom skolan som är speciellt missnöjda. Vad är en av de viktigaste sakerna i ett företag eller inom allt som har med konkurrens att göra? Jo att man ständig är redo att förändras, utvecklas och hänga med när världen förändras. Om de inte gör det så är det kört för dem. Jag vill inte på något sätt göra skolan till någon form av företagsmässigt driven verksamhet, jag menar bara att man även inom skolan måste ta fram glöden och viljan att utvecklas.
Det kan förvisso vara delvis en överdrift men jag anser att den traditionella och framförallt den kommunala skolan på många sätt tar fram denna person:
•En person som duktigt på att memorera, repetera men har för dåligt självförtroende för att tro att man kan få saker att hända på egen hand.
•En person kan vem som var kejsaren efter Caesar men inte har någon aning om vad ett sms-lån är men tycker det låter som en rätt bra idé.
•En person som djupt inne är förtvivlad för den gått en utbildning men nu står och inte har aning om hur den ska få ett jobb.
•En person långt inne i sig har drömmar och mål och möjligheten att bli precis vad som helst men som aldrig haft någon som lyssnat eller trott på den.
Vår skola är inte på något sätt helt värdelös men det som gör mig förtvivlad är att den har möjligheten att bli så otroligt mycket bättre men den vill inte, vågar inte och tar inte chansen till det. Jag hoppas och tror verkligen att viljan ändå finns där någonstans och att vi om 12 år inte kommit mer efter utan snarare kommit ikapp.
Jag vill avsluta detta blogginlägg och min bloggvecka här med att säga något som alla ska få höra från den dag de börjar på dagis tills den som de tar studenten men som tyvärr igen sagt till mig eller mina klasskompisar under mina skolår:
– Du är fantastisk och du kan göra precis vad som helst och bli vem som helst! Du är grym, våga visa det!
Tack för en härlig vecka och ha en riktigt bra helg!
Ifall ni av någon anledning skulle vill kontakta mig så är ni väldigt välkomna att ringa på Tel. 070-781 44 12 eller mejla till samuel.salzer@gmail.com
Publicerad: 2011-02-18
Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.