Vem ska trösta Knyttet?
Diskussionen i media kring sjukförsäkringssystemet handlar oftast om enskilda personer och oftast om personer som blivit utförsäkrade. Vi kan nog alla skriva under på att de fall som tagits upp inte fått och inte får den hjälp de behöver. Personerna har oftast varit sjukskrivna länge med allvarliga och komplicerade diagnoser.
Publicerad: 2011-02-07
Här skulle vi kunna fortsätta diskussionen och peka på fler exempel och gräva ännu djupare i orsak och verkan. Men vi har valt att ägna denna veckas blogg till de personer som inte är utförsäkrade men som ändå blir drabbade av det nya systemet, ibland helt i onödan. En av dom är Kalle, låt oss se vad som hänt:
Kalle blir sjuk och måste gå hem från sin arbetsplats, det visar sig dessvärre att hans problem blir långvariga och sjukskrivningen pågår under en längre tid.
Kalle har inte talat med sin arbetsgivare alls under hans sjukskrivning och arbetsgivaren har ingen kunskap om hur regelverket ser ut och vad han/hon förväntas att göra.
Helt plötsligt (sett från Kalles sida) dimper det ner ett tjockt kuvert från Försäkringskassan hos Kalle, fullt med en massa papper, där han skall fylla i uppgifter tillsammans med sin arbetsgivare, en arbetsgivare han inte haft kontakt med på nästan 3 månader, det känns väldigt jobbigt att kontakta arbetsgivaren därför dröjer det en stund.
Orsaken till Kalles sjukskrivning gör att Kalle känner sig besviken och sviken av sin arbetsgivare och har stort motstånd att kontakta någon på arbetsplatsen.
”Det är ju ingen som bryr sig i alla fall”
”Ska det verkligen vara jag som ska ringa? Är inte det min chefs uppgift?”
Ett nytt stort kuvert dimper ner hemma hos Kalle med avsändare Försäkringskassan, denna gång besked om att sjukpenning ej kommer att betalas ut i väntan på uppgifter från Kalles arbetsgivare.
Kalle får även ett telefonsamtal från en handläggare som presenterar sig som Anneli som sakligt informerar Kalle om att en arbetsförmågebedömning måste genomföras för att se om Kalle kan jobba någon annanstans, kanske städa eller steka hamburgare på Mc Donalds.
Detta medför att Kalle till slut tar en kontakt med arbetsgivaren (Ella på personalavdelningen) som inte vet någonting om några blanketter och inte heller haft någon kontakt med F-kassan, vilket hon delger Kalle.
Ingen vet hur man ska göra och Kalle är utan ersättning, Ella lovar att undersöka saken och återkomma så fort hon bara kan.
Kalle är väldigt orolig för hur han ska klara räkningarna denna månad, nästa dag kommer ännu ett brev med avsändare Försäkringskassan, denna gång en kallelse till avstämningsmöte med F-kassa och arbetsgivare, läkare och om Kalle vill, ett fackligt ombud.
Vad ska hända nu?
Följ bloggen imorgon då tittar vi in hos Kalles arbetsgivare och ser vad som hänt där.
Publicerad: 2011-02-07
Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.