Allt om arbetsmiljö logga
Åsikt

Vem tillhör vem och varför?

Kanske en dum rubrik när det jag funderar på har med målgrupper att göra. Men samtidigt så ligger det något i det. För vem är det egentligen som bestämmer vem vi ska tillhöra och varför vi ska tillhöra just den målgruppen.

Publicerad: 2009-11-24

På min blogg har jag tidigare reflekterat över just detta och även då länkat till ett företag som heter Experian. Där kan man gå in och se vilken målgrupp man tillhör utifrån var man bor. Lite chockerande för vissa kanske medan andra lyfter på ögonbrynet och hummar igenkännande.

Idag tänkte jag dock ta detta ett steg vidare och det grundar sig egentligen i att jag häromdagen satt och bläddrade i en tidning som innehållsmässigt var totalt ointressant för mig, egentligen. Men jag attraherades av något i tidningen. Kanske var det bilderna. Kanske var det typsnittet. Eller var det så att jag egentligen ingick i den målgrupp som tidningen bestämt sig för att de ville nå ut till?

Kvinna mellan 35-45 med hemmavarande tonåringar, gift eller sambo, bostadsrätt eller hus, sommarhus, intresserad av matlagning och inredning.

Men tänk om jag vill vara en kvinna mellan 35-45 med hemmavarande tonåring, omgift i radhus. Med bohemiska inslag och ett mål i livet att ta hela familjen till en öde ö och leva på vad jorden har att ge. Totalt ointresserad av fin inredning och matrecept.

Hur kan det då komma sig att jag ändå faller för just den här tidningens innehåll? Är det som jag är patetisk och faktiskt inte har koll på vem jag är och vad jag vill eller är det som redaktören och kreatören för tidningen är oerhört duktiga på det de gör?
Troligtvis är det en kombination! Tidningsmakarna vill sälja sina tidningar till sin målgrupp. De vet att större andelen finns i den kategorin. För de har gjort sin läxa och undersökt marknaden och frågat läsarna vem de är och vad de vill ha. Men sen finns där alltid den lilla klicken människor som läser en tidning eller ser ett TV program utan att tillhöra målgruppen.

Hörde någonstans till exempel att det är (naturligtvis) kvinnor som köper tidningar som Hemmets Journal, men – mannen i huset snor gärna åt sig korsordsbilagan! Går det då att ändra uttrycket på tidningen så att männen köper den? Nä, det är uteslutet. Men fortsätt sälj tidningen till kvinnorna så fortsätter männen lösa korsorden. Smyg in en och annan manlig annons så når man även männen. För jag misstänker att de tittar lite i tidningen också, när de ändå ska ta korsordsbilagan. Ungefär som jag tar makens fototidning för att titta på de vackra bilderna. Men jag skulle aldrig köpa tidningen. Däremot är ju den där annonsen om ditt eller datt intressant även för mig. Eller vad säger du?

Publicerad: 2009-11-24

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!