Vi behöver instruktioner för att veta vad vi ska göra
Har du någon gång fått en arbetsuppgift som är svår att veta hur du ska göra? Du vet vad du ska göra men inte hur du ska göra den.
Publicerad: 2010-04-20
I helgen köpte jag en pall på IKEA som jag på typiskt IKEA-vis skulle sätta ihop. Det var lite som när jag får en arbetsuppgift som jag vet vad det ska bli i slutändan men inte hur jag ska göra den. Det är då instruktioner och rutiner behövs för att veta hur arbetsuppgiften ska lösas.
Först blev jag förvånad över hur få skruvar det var. Skulle de verkligen räcka? Sedan tittade jag på instruktionerna och tänkte att det måste vara minst en bild som saknades. Och var är texten? Men det finns ingen text utan bara könsneutrala figurer som pysslar på bilderna och några skruvar i förstoring.
Jag tänkte att jag struntar i instruktionen och kör på efter vad jag tror själv skulle vara en bra ordning att sätta ihop pallen. Jag fick snabbt tänka om! Det var omöjlig att få ihop den på egen hand utan instruktionerna. Efter att systematiskt följt beskrivningen fick jag ihop pallen. Det är ungefär som när en ny arbetsuppgift ska göras på jobbet. Jag kastar mig över uppgiften och tror att jag kan lösa den utan att tänka på hur jag ska genomföra den. Men i slutändan gör jag oftast som vi alltid gör. Det finns en anledning till att det finns rutiner och inarbetade arbetssätt. Just för att det ska vara lite enklare.
I många organisationer finns inte alltid en uttalad syn på vilket arbetssätt som ska användas för att lösa uppgifter. Detta kanske blir ännu mer påtagligt när nya personer som in i organisationen eller när samarbete sker över nationsgränserna. Då kan det vara bra att veta hur man ska göra på möten, vilken arbetsordning som förväntas osv. Då kanske IKEA-figurerna skulle kunna vara en lösning?
Publicerad: 2010-04-20
Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.