Du&jobbet har bytt namn!

Allt om arbetsmiljö logga
Fråga experten

Hur ska vi få chefen sluta mejla efter arbetstid?

Chefens mejlande och messande efter arbetstid stressar. Hur ska frågan tas upp? Vår expert Patrik Nyström ger råd.

Publicerad: 2024-02-08

Foto: Adobe Stock

FRÅGA Vår chef mejlar och ibland till och med messar efter arbetstid. Det kan både vara när man precis gått ut genom dörren och rejält sent på kvällen. Hen kräver absolut inte att vi ska svara på en gång, men det stressar oss. Rimligen måste hen veta att det går att schemalägga mejl, så det känns knepigt att ge det tipset. Vad ska vi göra?

SVAR Vad bra att du tar upp denna fråga, många har utmaningar kring mejlrutiner och synen på arbetstidens gränser. Det finns spännande forskning om hur vi förhåller oss till arbetet, där vissa i högre grad integrerar arbetet i privatlivet medan andra är noga med att separera de båda. Här finns risk för skav och oliktänkande om vad som ska gälla på arbetsplatsen. Därför är det bra att informera chefen om att mejl efter arbetstid kan skapa stress och att du önskar diskutera riktlinjer, behov och önskemål i frågan. Arbetsgivarens har ett ansvar i frågan om att förlägga arbetstiden på ett sätt som kan orsaka ohälsa. Det kan du läsa mer om i Arbetsmiljöverkets föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö 2015:4. 

Just asynkron kommunikation, där dialogen sker vid olika tillfällen, har sina särskilda för- och nackdelar. Det är skönt för många att kunna samla ihop ett antal uppgifter eller frågor och sända ut mejl med information, frågor eller svar till kollegor. Då har man möjlighet att bli av med jobb, göra klart. Samtidigt, i andra änden, är det någon som får påfyllning i sin kalender, och där det inte finns någon kontroll på när uppgifter kommer in. 

Att ha fasta regler kan vara bra och underlätta på en arbetsplats. Men jag har också sett personalgrupper där det räckt långt att få möjlighet att dryfta frågan och att det kan se olika ut beroende på vem man kommunicerar med. Vissa arbetskulturer har mer otydliga eller flexibla gränser, andra mer strikta. Så för att summera, dialog är det viktiga för att komma fram till en bra lösning för er.

/ Patrik Nyström, leg psykolog, med inriktning arbets- och organisationspsykologi.

Foto: Adobe Stock

Publicerad: 2024-02-08

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!