Sociala medier skapar dålig stämning
FRÅGA EXPERTEN Några på arbetsplats lägger ut mycket på sociala medier, andra tycker inte att det känns bra. Vad ska chefen göra? Vår expert Patrik Nyström reder ut.
Publicerad: 2023-10-18
FRÅGA Några på vår arbetsplats lägger ut ganska mycket på sociala medier. Det är både foton och filmer och kan vara från fikarasten, när vi jobbar och från after work.
Några av medarbetarna har nu kommit till mig som chef och berättat att de inte vill vara med i dessa inlägg, de känner sig uthängda och vill vara mer privata. Samtidigt har de inte velat säga ifrån för att inte skapa dålig stämning vilket å andra sidan är precis vad som händer nu. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera denna fråga.
SVAR Tack för din relevanta och mycket aktuella fråga! Sociala medier tar alltmer plats i våra liv och arbetsliv.
Först vill jag betona att det är viktigt att du tar detta dilemma på allvar. Eftersom medarbetarna har kommit till dig låter det som att du har byggt upp ett bra förtroendekapital, som gör att de vågar ta upp detta. Ge dig själv en klapp på axeln för det! De som kommer till dig behöver få sina upplevelser bekräftade. Då stärker du ditt förtroendekapital ännu mer.
Nästa steg kan vara att höra med dem om det är ok att du tar frågan med hela gruppen eftersom du tycker att den är viktig och relevant. Du kan säga att det går att ta upp de upplevelser och reaktioner som har kommit från medarbetarna eller mer anonymt, som allmänna tankar från dig som chef. Båda funkar men ibland blir saker bättre när vi har en personlig ingång, samtidigt som det ställer mer krav på hur mycket medarbetarna vågar vara öppna med varandra.
Mitt tips när du hamnar i situationer där det bildas olika åsiktsläger, är att punkta upp de olika åsikterna var för sig. På så sätt får du (eller gruppen om det görs tillsammans) en översiktlig bild av olika perspektiv.
I det här fallet finns några tydliga teman:
- Personlig integritet.
- Förtroende och tillit mellan kollegor.
- Inkludering eller exkludering beroende på åsikt.
- Stärkande av sociala band, teamkänsla.
- Marknadsföring.
Några av dessa kan vara positiva och några negativa beroende på vem du frågar. Min tanke är att dessa teman kan vara värda att diskutera och fördjupa med gruppen. Insikten och medvetenheten om de olika perspektiven kan berika er arbetsgrupp och förhoppningsvis få motpolerna att se varandra på ett mer öppet sätt.
Är det möjligt att behålla de positiva delarna som att det är teamstärkande och bra marknadsföring samtidigt som de respekterar individers integritet? I så fall är kanske problemet löst. I annat fall kanske det behöver tas fram en policy för sociala medier. En policy kan hjälpa till att klargöra vad som är acceptabelt och inte när det gäller att dela bilder och filmer från arbetsplatsen. Där är det bra att ta hjälp från HR.
Det är viktigt att du hanterar detta dilemma på ett lyhört och respektfullt sätt. Alla medarbetare ska känna sig trygga och respekterade på arbetsplatsen likväl som positiva initiativ ska få finnas och uppmuntras.
//PATRIK NYSTRÖM, leg psykolog, med inriktning arbets- och organisationspsykologi.
Foto: Adobe Stock
Publicerad: 2023-10-18
Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.