Allt om arbetsmiljö logga
Fråga experten

Utan kollektivavtal - hur väljer vi skyddsombud?

VAL Hur ska vi utse skyddsombud på vår arbetsplats när vi inte har något kollektivavtal? Och ska mellancheferna få vara med och rösta? Allt om arbetsmiljös expert Johan Holm svarar.

Publicerad: 2025-10-29

Foto: Adobe stock

FRÅGA: Jag är skyddsombud på en arbetsplats där vi inte har något kollektivavtal. Det är snart dags att välja nytt skyddsombud och jag undrar hur mycket vi kan bestämma själva.

Kan exempelvis vi som arbetstagare kräva att den som kandiderar måste ha jobbat på företaget i minst sex månader så att personen känner till organisationen? Och kan vi kräva närvaro på kontoret, skyddsområdet, minst två dagar i veckan? Borde man utse någon som håller i valet och som då själv inte kan bli vald? Annars blir det jag som får ta hand om valet och det känns som att det finns en risk för en intressekonflikt.

Ska arbetsgivaren vara med i rummet när vi väljer skyddsombud? Den som väljs kommer också vara skyddsombud även för mellanchefer. Ska de få rösta?

SVAR: Skyddsombud utses av den lokala fackföreningen om man har kollektivavtal, annars av arbetstagarna på arbetsstället. Detta följer av kapitel 6 paragraf 8, arbetsmiljölagen. Enligt paragraf 6, arbetsmiljöförordningen, ska den som utses till skyddsombud ha insikt i och intresse för arbetsmiljöfrågor och ha goda kunskaper om arbetsförhållandena inom skyddsområdet.

Ni som utser skyddsombudet, facket eller arbetstagarna, kan sätta upp ytterligare kriterier för valet om ni önskar, så det finns inga hinder för att ställa upp de krav som du anger i frågan.

Det finns inga ytterligare rättsliga krav på hur valet av skyddsombud ska gå till, så det är helt upp till er att bestämma om ni vill ha en valberedning eller inte. Om fackföreningen utser skyddsombudet kan det finnas bestämmelser i föreningens stadgar för hur valet ska gå till. Om ni tror att valet kan bli en känslig fråga kan det vara en bra idé att ha en valberedning eller liknande.

Valet är inte en fråga för arbetsgivaren, så även om det inte är förbjudet bör denne inte vara med i rummet när skyddsombudet väljs.

Det är egentligen inte lämpligt att skyddsombud företräder sina egna chefer. Det kan exempelvis uppstå intressekonflikt för skyddsombuden vid neddragning av personal. I stället kan mellancheferna behöva ha ett eget skyddsombud. Så mitt förslag är att valet av skyddsombud sker utan mellanchefernas medverkan och att mellancheferna sedan får utse ett eget skyddsombud.

/Johan Holm, forskare, expert och föreläsare i arbetsmiljörätt.

Foto: Adobe stock

Publicerad: 2025-10-29

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!