Allt om arbetsmiljö logga
Guiden

2. Ung chef söker kunskap

Han är en ung chef på enung arbetsplats. EmonMaasho är bara 21 år gammal, men har redan hunnit arbeta som platschef på Andy’s Lekland i Sickla köpcenter i nästan två år. De runt 30 anställda är också de yngre än på många andra ställen, mellan 17 och 26 år. Kunderna: från 0 år och uppåt.

Publicerad: 2011-10-11


Arbetsmiljo för nybörjare

Den stora hallen ekar av lyckliga skrik från barn som klänger i klätterställningar, hoppar på tjocka mattor och kastar sig i bollhavet. Det är öronbedövande, men Emon Maasho är van – runt hundra barn som i dag är bra för en vardag, men på helgen så här under högsäsong blir de ofta runt 800. Lekland har en ganska speciell arbetsmiljö. Hörselskydd…?
– Ja, ler Emon Maasho, så klart ser vi till att ha gott om
öronproppar – både för personal och kunder!
De heltidsanställda har dessutom provat ut personliga hörselskydd, som har finessen att de stoppar höga toner men
släpper igenom ljud i vanlig samtalsnivå.

På en plats där intensiv lek är själva affärsidén finns hela tiden risken att någon gör sig illa, trots alla försiktighetsåtgärder. Även om föräldrarna måste stanna hos barnen hela tiden medan de vistas här,
är det leklandet som har ansvaret för deras säkerhet.
– Att kunna första hjälpen är väldigt viktigt om man jobbar med barn, betonar Emon Maasho. Vi kör kurser regelbundet, två gånger om året. Personalen går också utbildning i brand två gånger per år, och i säkerhet.
Liksom resten av köpcentret i Sickla är leklandet säkerhetscertifierat. För deras del handlar det kanske inte så mycket om att förhindra rån, men väl om att t ex lära sig lägga märke till signalement så de kan känna igen snattare som dyker upp i butiksdelen.

När Emon Maasho var ny som chef gick han några dagars ledarskapsutbildning. Han tycker att den gav en bra överblick av t ex arbetsrätten, även om han vill lära sig mer och ska komplettera.
Men det som är viktigast för att kunna hantera problem och besvara frågor är helt enkelt att se till att söka rätt på den kunskap man behöver, menar Emon Maasho.

– Jag erkänner villigt att jag inte har koll på precis alla lagar och regler. När det dyker upp något som jag inte kan så
tar jag hjälp av min chef och av ekonomiavdelningen, det finns inget som de inte kan svara på!
Han kontaktar också branschorganisationen Almega, liksom Ledarna. Mycket information går att finna på internet. Och han råder alla chefer att ha en öppen dialog med facket:

– Vi har t ex haft bra hjälp av Hotell och Restaurang, när det gäller vår kafédel.
Emon Maasho har arbetat på Andy’s sedan de öppnade i Sickla för tre och ett halvt år sedan. Han har varit kalaspersonal, stått i disken, på kaféet, hållit koll ute i leklandet … Som platschef skulle han kunna jobba mer på distans,
men har valt att alltid arbeta här. Och han hjälper fortfarande till ”ute på golvet” ibland.
– När man t ex rycker in på kaféet om det är kris och kör ihop sig, så får man respekt. Och man får inte glömma bort
var man kom ifrån. Han framhåller fördelen av att han har jobbat med det mesta på företaget.
– Det går inte att få en bättre chef än någon som verkligen kan och förstår verksamheten.

I början var det inte helt okomplicerat att bli chef över sina f d kollegor – varav några börjat samtidigt som honom
och dessutom var äldre.
– Alla tyckte nog att jag förtjänade jobbet… men kanske gjorde tävlingsinstinkten det svårt först. Det löste sig när jag
hade kommit igång. Han uppskattar att hans chefer har gett honom möjligheten att utvecklas och vill ge sina medarbetare samma chans.
– När någon kommer och säger ”nu vill jag prova på något annat”, så fungerar det nästan alltid bra. Man vet själv
när man är redo. Sedan är det förstås viktigt att chefen kollar av hur det går, att regelbundet diskutera vad man borde tänka på, kanske ändra på. En av de få sakerna som han uttryckligen sagt att han inte vill höra är ”men så där har vi
aldrig gjort förut”.
– Jag säger: Vi testar, utgå från att man får göra fel! Även om jag är perfektionist själv och vill att allting ska vara bra
på alla sätt så är det viktigt att våga försöka, att lita på sitt omdöme. Man ska hålla det man lovar till kunden, men
allt annat går att korrigera i efterhand.

EMONS RÅD TILL DEN SOM ÄR NYBLIVEN CHEF

  • Inse att du kommer att göra fel som chef! Be om ursäkt, man lär sig efter hand.
    Jag har gjort fel många gånger …
  • Var så påläst som möjligt.
  • Saknar du kunskaper i ett ämne: fråga experter och använd internet. Det är inte fel att inte alltid kunna svaret på personalens frågor, men då ska man ta reda på det och se till att återkoppla.
  • Ha en öppen dialog med facket.
  • Lyssna på personalen. Jag ber dem komma till mig med stort som smått, de ska veta att jag alltid lyssnar.
  • Ge positiv feedback. Det är inte så självklart – ofta blir det så att man bara påpekar vad folk borde ändra på, man missar att säga vad de gör bra.
  • Var så öppen som det bara går, även om ekonomin. Om det går dåligt vill jag hellre att personalen ska höra det från mig än på andra vägar, och det är viktigt att de får förutsättningar att förstå t ex om vi behöver skära ner.
  • Ha kul på jobbet. Det handlar inte om vilket arbete man gör, utan att man har roligt tillsammans när man gör det.

Publicerad: 2011-10-11

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!