”Ai-bot kan hjälpa oss reflektera”
AI-STÖD Konfliktforskaren och konsulten Thomas Jordan har byggt ai-chatbotar för konfliktlösning. Med rätt förväntningar för vad man kan få kan de bli en hjälp på vägen, tror han.

Text : Elsa Frizell
Publicerad: 2024-10-17

Du har byggt tre chatbotar för konflikthantering, vad kan de hjälpa med?
– De kan ge uppslag, idéer, infallsvinklar vid en konfliktsituation. De kan även ge förslag på konkreta tillvägagångssätt, metoder och aktiviteter. En av botarna riktar sig till personer som själva är i konflikt och där handlar det om att ha en dialog där personen får berätta om situationen och sen ställa frågor till chatbotten om dilemmat. Chatboten kan då komma med motfrågor eller råd. Den andra riktar sig framför allt till chefer och hr-specialister och är mer inriktad mot strategi. Den tredje handlar om det främjande och förebyggande arbetet.
Hur har du gjort dem?
– Jag har byggt chatbotarna i ChatGPT och laddat dem med en hel del eget material från mina böcker, med listor på generiska frågor som kan vara relevanta i ett konfliktvägledningssamtal och andra verktyg. Chatboten använder information från hela nätet också, men jag har tillhandahållit råmaterialet och en struktur.
Hur löser chatbotarna konflikter?
– De är inte lika bra som en riktig expert på området, men betydligt bättre än någon som inte alls är expert. Chatbotarna kan inte i samma utsträckning tränga in i särskilda omständigheter och de svar man får är ganska generiska. Men jag måste ändå säga att jag tycker det är förvånansvärt relevanta och vettiga saker som kommer ut.
Vad kan de bidra med?
– Jag tror att det finns många som skulle ha mycket mer nytta av att prata med en kompetent levande person men som aldrig skulle göra det för att tröskeln är för hög, det kostar pengar och man vet inte vart man ska vända sig. Dessa personer tror jag kan få stöd och hjälp från chatbotarna att få fler idéer och insikter om hur de kan hantera sin situation.
– Det viktigaste nyttan tror jag är att ai-boten kan hjälpa oss att reflektera på ett annat sätt än vi annars skulle ha gjort. Reflektionen i sig kan vara ännu viktigare än de konkreta råden som chatboten har, som ibland är lite förnumstiga och hurtiga.
Vilka problem kan du se med ai-bot som konfliktlösare?
– Jag ser nog mest problemet i om man har för långtgående förväntningar på vad man ska få. Det här är ett konstgjort, intelligent system som kan ge dig uppslag. Men du kommer inte undan att själv använda ditt omdöme. Vad av detta känns vettigt? Jag ser inte någon risk att man får förslag som leder till destruktiva saker eller så, förutsatt att den som använder det inte ser detta som Gud utan som en möjlighet.
Fotnot: Chatbotarna är gratis att använda och finns på chatbotar.thomasjordan.se
Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.