Allt om arbetsmiljö logga
TEMA

AV ska undersöka om det finns kanaler

TILLSYN Arbetsgivare med minst 50 anställda ska ha en intern visselblåsarfunktion. Ingen vet hur många som faktiskt har det. I höst ska Arbetsmiljöverket göra en nationell tillsyn för att få en bättre bild av läget.

Det här är del 3 i vårt tema om visselblåsarlagen.

Text : Kamilla Kvarntorp

Publicerad: 2025-10-14

Visselpipa
Arbetsmiljöverket är tillsynsmyndighet för visselblåsarlagen. Under hösten ska de påbörja en tillsynsinsats. Foto: Adobe stock

Sedan 2022 är Arbetsmiljöverket tillsynsmyndighet för visselblåsarlagen. Det innebär att verket ska kontrollera att arbetsgivare med minst 50 anställda lever upp till lagens krav på att inrätta interna visselblåsarfunktioner, eller interna rapporteringskanaler som det också kallas.

Via verkets hemsida går det att anonymt lämna in tips om att det saknas interna rapporteringskanaler på arbetsplatser.

– Vi tillsynar efter att vi har fått tips via vår hemsida, säger Peter Johansen, tillförordnad sektionschef på Arbetsmiljöverkets avdelning för inspektion.

2024 genomförde Arbetsmiljöverket 29 inspektioner, jämfört med 13 inspektioner året innan. Det kan, enligt Peter Johansen, bero på att verket har fått in fler tips.

– Andelen ärenden med krav i inspektionsmeddelanden uppgick till 72 procent 2024, så vi ställer krav i rätt många ärenden, säger Peter Johansen.

Hos arbetsgivare med minst 50 anställda ska det finnas möjlighet att rapportera såväl skriftligt och muntligt som vid ett fysiskt möte. Verkets krav handlade bland annat om att alla eller någon av rapporteringsmöjligheterna saknades.

Arbetsmiljöverket har i dag ingen sammanställning av hur vanligt det är att arbetsgivare har inrättat interna rapporteringskanaler. Men under hösten ska verket göra en nationell tillsyn och öka antalet planerade inspektioner, utöver dem som görs baserade på tips.

– Vi ska göra ett urval av arbetsplatser, välja ett antal branscher och inspektera dem, säger Peter Johansen.

Det är, enligt honom, för tidigt att säga vilka företag som ska ingå i urvalet.

– Men det är önskvärt att någon anställd är med vid inspektionstillfället. Det är viktigt att höra bägge parter.

Tillsynen påbörjas under hösten 2025 och beräknas bli klar under året.

– Vi ska ta reda på hur många som sköter visselblåsarrutinerna av dem vi inspekterar, vilka krav vi har ställt och om vi har haft några underrättelser och vitesförelägganden, säger Peter Johansen.

Arbetsmiljöverket kan i vissa fall besluta om sanktionsavgifter när en arbetsgivare inte följer arbetsmiljölagen. Den möjligheten finns inte om en arbetsgivare bryter mot visselblåsarlagen.

– Vi ställer i första hand ett inspektionsmeddelande där arbetsgivaren uppmanas att rätta till bristen. Gör de inte det har vi möjlighet att underrätta om ett vitesföreläggande. Men det har vi aldrig behövt göra. Arbetsgivarna har rättat till sina brister.

Vore det önskvärt att ni kunde besluta om sanktionsavgifter?

– Det skulle kanske kunna vara en påtryckning att följa lagen. Syftet med sanktionsavgifter är bland annat att minska antalet överträdelser.

En utmaning med att vara tillsynsmyndighet är, enligt Peter Johansen, att visselblåsarlagen är relativt ny. Det gör att det är ont om praxis.

– Jag tror att vi får en bättre praxis när vi har tillsynat fler. Då kan det bli fler ärenden där vi ställer inspektionsmeddelande. Och vi ställer kanske något vitesföreläggande. Då kan det bli en överklagan. Om det prövas i domstol får vi mer praxis.

Foto: Adobe stock

Publicerad: 2025-10-14

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!