Allt om arbetsmiljö logga
Nyheter

Bra chef viktigare än varumärket

Publicerad: 2015-06-16

Ett företags varumärke är inte så viktigt för personalen. Arbetstagarna prioriterar mer sådant som bra chefer, utvecklande arbetsuppgifter och trevliga kollegor när de söker nya jobb.

Enligt en undersökning från Poolia – Kompetensindikatorn, tycker av tio arbetsgivare, 61 procent, att varumärket är viktigt vid val av nytt jobb. Bara var fjärde arbetstagare, 26 procent, tycker det samma.

Stora skillnader mellan arbetsgivare och arbetstagare finns också i synen på flexibla arbetstider. Två av tre av arbetstagarna, 64 procent, tycker det är mycket viktigt eller viktigt, mot bara drygt var tredje, 36 procent, arbetsgivare.

Möjlighet att jobba hemifrån verkar däremot inte särskilt för någon av grupperna. 31 procent av arbetstagarna framhåller detta och bara 9 procent av arbetsgivarna. Det som arbetsgivare och arbetstagare är mest överens som allra viktigast är bra chefer, utvecklande arbetsuppgifter och trevliga kollegor.

Det som fler än varannan arbetstagare tycker är viktigast argumenten vid ansökan om nytt jobb är i tur ordning: bra chefer, utvecklande arbetsuppgifter, trevliga kollegor, uppskattning och erkänsla, löner och förmåner, företag med sunda värderingar, anställningstrygghet, flexibla arbetstider samt ansvar.

Poolias Kompetensindikator bygger på intervjuer med tjänstemän med akademisk examen och HR-chefer på företag med minst 50 anställda, i både privat och offentlig sektor, dock ej skola, vård och omsorg.

Publicerad: 2015-06-16

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!