Dålig akustik ger sämre trivsel
Buller och dålig akustik i klassrummen innebär att lärarna trivs sämre.
Publicerad: 2012-02-14
Resultatet kommer från en dansk studie, där 283 lärare i 10 skolor i Köpenhamn ingick. Forskarna undersökte akustiken i klassrummen, mätt i efterklangstid som beskriver hur lång tid ljudet hänger kvar i rummet efter det att man stängt av en ljudkälla. Lärarna fick svara på frågor om hälsa, arbetsmiljö, trivsel m m.
Studien visar att lärare som undervisade i klassrum med lång efterklangstid trivdes sämre än de som arbetade i undervisningssalar med bättre akustik.
Lärarna som arbetade i sämre akustik var sex gånger mer benägna att byta jobb. De kände sig också mindre motiverade och var tröttare än de andra lärarna.
Forskningen har redovisats i tidskriften Enviroment and Behavior.
Publicerad: 2012-02-14
Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.