Allt om arbetsmiljö logga
Nyheter

De flesta saknar policy för Facebook

Många arbetsgivare oroar sig för hur sociala medier används. Men bara två procent säger att företagets anseende skadats av anställda som använt sociala medier.

Publicerad: 2010-02-25

Många arbetsgivare säger att de oroar sig för att de sociala medierna kan påverka anställdas produktivitet, företagets varumärke eller läcka känslig information. Men bara fyra procent säger att deras anseende har skadats i någon utsträckning av anställda som använt sociala medier. I Sverige är det bara två procent.

Det visar en undersökning som Manpower gjort bland 34 000 arbetsgivare runtom i världen.
Sju procent av svenska företag har en formell policy för hur personalen får använda  Facebook, Twitter och andra sociala medier på arbetstid. I övriga delar av världen är det 20 procent.

– Företagen behöver hitta sätt för hur de kan ta vara på de sociala medierna i sin verksamhet. En formell policy för användning av externa sociala medier på arbetstid kan vara bra, men den ska inte användas för att kontrollera medarbetarna, säger Peter Lundahl, VD Manpower Sverige, i en kommentar.

Publicerad: 2010-02-25

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!