Allt om arbetsmiljö logga
Osa-frågor

Jobbet behöver ta känslor på allvar

PSYKOSOCIALT Känslor innehåller värdefull information som behövs för att göra rätt åtgärder i arbetsmiljön. Det menar Nicolas Jacquemot som är aktuell med boken Känslokoden.

Text : Elsa Frizell

Publicerad: 2022-10-07

Känslor bär på information som hjälper oss att komma närmare kärnan i det som är ett arbetsmiljöproblem, säger Nicolas Jacquemot. Foto: Elisabeth Ohlson

Vad är känslor?

– En känsla har flera beståndsdelar: en upplevelse, en kroppslig förändring och ett beteende. En subjektiv upplevelse är när vi är med om något och tolkar det på ett visst sätt. Du kommer med en idé till mötet och chefen avfärdar dig snabbt inför alla kollegor. Då uppstår känslor i kroppen, du rodnar och svettas, kanske slår ditt hjärta snabbare. Beteendet är hur känslan utrycks – du kanske säger ifrån direkt, eller biter ihop och pratar med chefen efteråt.

Varför behöver vi veta mer om känslor på jobbet?

– Känslor bär på information som hjälper oss att komma närmare kärnan i det som är ett arbetsmiljöproblem. När vi diskuterar känslor får vi mer specifik kunskap om hur medarbetare mår och kan upptäcka problem och konflikter mycket tidigare. Det här kan hjälpa till att skapa strategier, verktyg och åtgärder för att göra arbetsmiljön bättre. Ta känslorna på allvar för de hänger ihop med den psykosociala arbetsmiljön och hur folk mår på jobbet.

Hur ska man göra för att ta känslorna mer på allvar?

– Den som jobbar med arbetsmiljöfrågor kan stärka sin känslokunskap. Det handlar om att förstå vad känslor är och varför de är viktiga. Väldigt ofta klumpas känslor ihop till att ”må bra” eller ”må dåligt” – generella begrepp som knappast ger oss djupare kunskap. Vill du få bättre information kan du ställa mer specifika frågor som ”När du säger att du mår dåligt, vilka känslor upplever du då?” Ta med känslor i utvecklingssamtal och medarbetarenkäter.

– Som ledare är det viktigt att vara lyhörd, inkludera och skapa trygghet, liksom att låta medarbetare prova och misslyckas.

Vad säger du till den som anser att känslor är en privatsak och inget man ska ha med till jobbet?

– Det finns ingen av-och-på-knapp för känslor. De som påstår att känslor inte hör hemma på arbetet behöver inse att alla har känslor på jobbet. Det är inget valfritt, det är något direkt och påtagligt. Varje dag som vi kliver in på vår arbetsplats känner vi något och dessa känslor ska tas på allvar. De påverkar våra relationer, prestationer och vår upplevelse av jobbet.

Hur ser du på att detta kan lägga stort fokus på individen?

– Alla har ett kollektivt ansvar att bete sig bra och bidra till en god arbetsmiljö. Men som enskild individ är det svårt att förändra en arbetsplats med ett negativt klimat. Den psykosociala arbetsmiljön är arbetsgivarens ansvar och här kan kunskap om känslor bidra till att förbättra den.

 

Foto: Elisabeth Ohlson

Publicerad: 2022-10-07

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!