Allt om arbetsmiljö logga
Nyheter

Musik och personalens utseende styr kunder

Publicerad: 2014-12-17

Julkommersen slår som vanligt alla rekord. Hur och vad vi handlar påverkas av musiken i butiken, men också av personalens utseende.

Julhandeln väntas öka med 2, 5 procent och totalt omsätta 68 miljarder kronor. I snitt shoppar svensken julklappar för 1 400 kronor.

Musik är en metod som får oss att handla mer. Bakgrundsmusik är bättre än tystnad. Men valet av musik kan vara av stor betydelse för hur konsumenterna agerar och kan också påverka personalen. Det framgår av en forskningsöversikt om musikens effekter på konsumenters beteende, gjord av Sven-Olof Daunfeldt, vid HUI Research.

Ett exempel är hur klassisk musik och opera använts för att få bort grupper, t ex kriminella individer, från kommersiella marknadsplatser men också från järnvägsstationer och parker. I London gav ett experiment med klassiska stycken vid en tunnelbanesation goda resultat. Tidigare var tågförarna rädda att stanna vid stationen, men när Mozart, Vivaldi och olika operastycken började spelas minskade antalet rån med 35 procent och våldet mot personalen med 25 procent. Nu har experimentet spridits till ytterligare 30 t-banestationer i London.

På liknande sätt, skriver Sven-Olof Daunfeldt, kan butikskedjor inrikta sin försäljning mot sin målgrupp och göra den mindre attraktiv för andra kundgrupper. Ett tydligt exempel är klädkedjan Abercrombie & Fitch som riktar in sitt utbud mot ungdomar i åldern 15–28 år, där musiken är en viktig del i varumärket, och har en mycket hög volym.

Till och med personalens utseende påverkar konsumenters val. En nyligen gjord studie vid CTF, Centrum för tjänsteforskning, visar att restaurangkunder väljer ett nyttigare alternativ från menyn om serveringspersonalen ser hälsosam ut. Under juletid skulle det alltså kanske kunna leda till att vi äter ett nyttigare julbord på restauranger.

– Generellt blir människor påverkade av andra människor och gör mer socialt accepterade val när någon ser dem. Det är ett socialt spel där ingen vill tappa ansiktet. Därför gör människor ett hälsosammare val om personen som serverar dem ser hälsosam ut, säger Anders Gustafsson, professor i företagsekonomi vid CTF, i ett pressmeddelande.

  • Julen innebär också nya jobb. En av tre butiker tar in extra personal inför jul och årets julhandel skapar totalt cirka 20 000 extrajobb. Det visar Svensk Handels undersökning Handelsbarometern.

Publicerad: 2014-12-17

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!