Allt om arbetsmiljö logga
Nyheter

Ökad risk för flygolyckor piloter har somnat

Säkerheten för både passagerare och besättning äventyras av nytt EU- förslag, menar svenska piloter. Långa arbetspass, jour- och nattjänster skulle leda till fler olyckor.

Publicerad: 2012-10-08

Myndigheten, som ansvarar för Europeisk luftfart, Easa, har lagt sitt slutliga förslag till tjänstgöringsbestämmelser för piloter och kabinpersonal. Förslaget innebär bland annat att det blir tillåtet med nattjänstgöring upp till 12 timmar utan vila. Nordiska flygbesättningar har redan tidigare protesterat mot innehållet, som de menar är i strid med vad forskningen vet om hur man påverkas av obekväma arbetstider.

Två studier av regelverken, utförda av framstående forskare, har pekat på dessa risker.
– Det allvarligaste är att Easa på en rad punkter bortser från vad medicinsk och vetenskaplig forskning vet, information som man dessutom själv har begärt in, säger Gunnar Mandahl, ordförande i Svensk pilotförening, SPF.

SPF kommer nu att ta förnyade kontakter med Transportstyrelsen och Näringsdepartementet.
– Det är i elfte timmen, men vi har inte gett upp. Förslaget ska inom kort presenteras vid ett ministermöte, och då finns det möjlighet att framföra invändningar. Efter det kommer det att vara svårt att påverka och det kommer inte gå att göra undantag från reglerna.

Gunnar Mandahl förvånas också över att EU gör tvärtom jämfört med USA, där man efter ett antal flygolyckor orsakade av trötthet blivit mer restriktiva när det gäller arbetstider.
– Man kan undra om det tas otillbörlig kommersiell hänsyn. Billiga flygbiljetter ses nästan som en mänsklig rättighet hos oss, medan konsumentorganisationer i USA är aktiva när det gäller säkerhet. Här tar man kanske säkerheten mer för given, eftersom det historiskt sett har varit säkert.

Redan idag finns villkor snarlika dem som föreslås. De infördes under förutsättning att de senare kunde modifieras efter vetenskapliga studier, något som alltså inte har skett.
– Man hänvisar till s k ”operational experience”, dvs att det inte har skett några olyckor hittills. Jag menar att man inte bör lägga några onödiga risker ovanpå dem som redan finns när man susar fram i ett metallrör i luften.
En anonym studie som SPF har gjort visar också att sedan de nya arbetstiderna införts har mer än hälften av piloterna har somnat, 70 procent har gjort fel pga trötthet.

Publicerad: 2012-10-08

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!