Pendeltågsförare sitter för obekvämt
Förarstolen i pendeltågen i Stockholm är för dålig. Arbetsmiljöverket kräver ombyggnad av förarhytten, annars får arbetsgivaren betala 7 miljoner kronor.
Publicerad: 2010-01-27
Stockholmståg som sköter pendeltågstrafiken har fått ett föreläggande från Arbetsmiljöverket om att se till att förarstolen och förarbordet i pendeltåget, X60, går att justera lätt så att förarna får en bättre ergonomi. Förarna har svårt att nå pedaler och instrumentbräda och ändra reglage. Det ska vara klart senast 1 april 2011, annars väntar ett vite på 7 miljoner kronor för arbetsgivaren.
Pendeltågen av typen X60, som kostade 5 miljarder kronor att köpa in, har haft flera arbetsmiljöproblem. Bland annat har säkerheten för förarna varit för dålig. Arbetsmiljöverket har därför tidigare krävt åtgärder för att täta och säkra dörrarna mot passagerarutrymmet. Diskussioner om att bygga om hytten så att förarna ska få en bra arbetsmiljö har pågått länge. Arbetsmiljöverkets föreläggande är ett sätt att skynda på ombyggnaden.
Publicerad: 2010-01-27
Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.