Stressade busschaufförer i Skåne
RAPPORT Brist på toaletter, pressade tidsscheman och långa arbetspass med ett obetalt uppehåll mitt på dagen. Det vittnar busschaufförer i Skåne om i en ny rapport.

Text : Karin Nilsson

För lite tid för arbetsuppgifterna, bristande flexibilitet och långa arbetspass är några av de problem som busschaufförerna lyfter i en ny forskningsrapport från K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektiv mobilitet.
– Det brister även i det allra mest basala som att säkerställa att bussförarna har tillgång till toaletter – en del beskriver hur de får kissa i buskar och att de medvetet skär ner på vätskeintag när de är på jobbet. Detta är en mycket välkänd problematik i branschen och det sänder förstås en signal till förarna när situationen tillåts kvarstå år ut och in, säger Karin Winter, huvudförfattare och forskare på K2 och Lunds universitet, som skrivit rapporten tillsammans med Chiara Vitrano, senior forskare på K2 och VTI och projektledare för studien, i ett pressmeddelande.
I studien berättar chaufförerna att de tillbringar mycket tid hemifrån och att de har arbetspass med ett längre obetalt uppehåll i mitten. Ett delat pass kan omfatta upp till 13 timmar.
Ett stressmoment som lyfts fram är att punktlighet mäts i realtid av särskild utrustning i bussarna. Förseningar kan innebära att bussföretaget får betala vite till Skånetrafiken. Bussföretagen håller därför koll på den enskilde förarens data vilket kan leda till dilemman hos förarna. I studien beskrivs hur de slits mellan att göra vad de anser är ett bra jobb – köra säkert, se till att alla kommer ombord ordentligt – och att hålla tiden. En särskild stressfaktor är regeln att bussen inte får komma mer än en minut för tidigt till ändhållplatsen. Att köra sakta mot slutet, för att inte bli för tidig, kan leda till irritation hos resenärerna, skriver rapportförfattarna.
Många vittnar också om låg uppskattning och om att de sällan har kontakt med överordnade. Chaufförerna saknar också intresse för sin arbetssituation och hur den kan förbättras.
Forskarna har intervjuat 22 bussförare och fått enkätsvar från 45 bussförare i Skåne anställda i privata bolag. De kör region- eller stadsbuss upphandlat av Skånetrafiken. Intervjuerna gjordes under januari-april 2025.
Rapporten gjordes efter en diskussion i kollektivtrafiknämnden i Skåne kring hur kraven på effektivitet och punktlighet i kollektivtrafiken påverkar bussförarnas arbetsmiljö.
– Ambitionen har varit att förmedla hur vardagen på gott och på ont ser ut för olika bussförare samt att fånga förarnas egna tankar om hur den skulle kunna förbättras. Bakgrunden är signaler om att många bussförare känner sig stressade samtidigt som det är relativt ont om tidigare forskning kring förarnas vardag, säger Karin Winter.
Text : karin nilsson
karin.nilsson@alltomarbetsmiljo.seFoto: Adobe stock
Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.
