Allt om arbetsmiljö logga
Nyheter

Yrkestrafikens fortkörning kostar 20 liv

Yrkeschaufförerna fortsätter att köra för fort. Det gäller framför allt på sträckor där hastigheten är begränsad till 50 kilometer i timmen. Där kör 6 av 10 lastbilsförare för fort.

Publicerad: 2010-01-13

Busschaufförerna är bättre än sina kollegor i lastbilarna på att hålla rätt fart. 57 procent av bussförarna håller hastigheten på 50-vägarna. Det är en förbättring jämfört med tidigare mätningar. Och i högre hastigheter är det ännu bättre. 82 procent av busschaufförerna håller hastighetsgränsen 90 km/tim.
Av lastbilarna var det bara 40 procent som höll tillåtna 80 km/tim på 90-vägar. 80 km/tim är gränsen för lastbilar med släp på 90-sträckor.

Det framgår av Vägverkets årliga hastighetsmätning av bussar och lastbilar. 5 300 fordon på 100 platser i Sverige har granskats.

Enligt Vägverkets beräkningar skulle 20 människoliv kunna räddas och drygt 200 000 ton koldioxid sparas om yrkestrafiken höll hastighetsbegränsningarna. Samtidigt skulle företagen spara mer än 1 miljard kronor per år genom lägre bensinförbrukning och mindre fordonsslitage.

Publicerad: 2010-01-13

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!