Höjd bot för skolpojkes död i Göteborg
FÄLLD Faran med berget på skolgården var känd i kommunen, trots det dog en pojke efter att ha fallit från berget. Kommunen fälldes i tingsrätten, men domen överklagades. Nu höjer hovrätten företagsboten.

Text : Karin Nilsson
Publicerad: 2025-11-17

En pojke i andra klass i Sjumilaskolan i Göteborgs kommun avled efter att han fallit från ett berg på skolgården. Han skadade huvudet svårt och avled på sjukhus den 4 mars 2022, två dagar efter olyckan. Åtal om arbetsmiljöbrott väcktes.
Göteborgs tingsrätt ansåg, liksom åklagaren, att rektorn för skolan hade ett övergripande ansvar för arbetsmiljön men att det funnits oklarheter om var ansvaret för berget låg.
Tingsrätten friade rektorn: Delegationen ansågs ofullständig. Tingsrätten höll dock med åklagaren om att det fanns brister i arbetsmiljön och att ett arbetsmiljöbrott begåtts. I och med den bristfälliga delegationen låg ansvaret kvar hos Göteborgs kommun som krävdes på 1,2 miljoner kronor i företagsbot för arbetsmiljöbrott. Tingsrätten ansåg att kommunen genom oaktsamhet orsakat skolpojkens död.
Göteborgs stad överklagade. I ett pressmeddelande skrev Göteborgs stad att ”…domen är otydligt skriven när det gäller kommunens ansvar.” Beslutet att frikänna rektorn överklagades inte.
Även åklagaren överklagade och ansåg att företagsboten skulle ha varit högre – 1,5 miljoner kronor.
Hovrätten för Västra Sverige har nu kommit med sin dom.
Hovrätten gör samma bedömning som tingsrätten. Det är uppenbart att berget utgjorde en fara för barnen om det inte fanns tillräckliga skyddsåtgärder. Göteborgs kommun har också känt till risken.
Hovrätten noterar att det gjordes en ombyggnation av skolgården 2018 och att en ny trappa och ett till staket sattes upp. Det talar för att det då gjordes någon form av riskbedömning, men den har inte dokumenterats skriftligen, vilket ska göras. Det har inte heller framkommit att det gjorts någon uppföljning av om åtgärderna varit tillräckliga för att hantera riskerna och uppfylla kravet på betryggande säkerhet mot skador genom olycksfall. Hovrätten noterar att barn i olika åldrar har varit på berget och att det står klart att åtgärderna inte varit tillräckliga.
Hovrätten anser också att det har saknats en tydlig fördelning av uppgifter och ansvar för berget mellan kommunens grundskoleförvaltning och lokalförvaltningen. Det har inte heller funnits någon kontrollfunktion på högre nivå för att säkerställa att det systematiska arbetsmiljöarbetet fungerade.
Hade ansvariga i kommunen gjort vad som krävs enligt arbetsmiljölagen hade olyckan med stor sannolikhet inte inträffat, påpekar hovrätten. Ett fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete hade lett till att fler riskreducerande åtgärder hade satts in som exempelvis fler och högre staket eller mer personal på plats vid berget.
Rätten håller däremot inte med tingsrätten om storleken på företagsboten. Hovrätten går på åklagarens linje och menar att det finns skäl att höja boten. Arbetsmiljöbrottet har begåtts i skolmiljö där pojken befann sig på grund av skolplikt och kommunen har under lång tid brustit i sitt arbetsmiljöarbete. Kommunen har inte vidtagit erforderliga skyddsåtgärder. Hovrätten anser därför att Göteborgs kommun ska betala 1,5 miljoner kronor i företagsbot.
Domen kan överklagas senast den 11 december 2025.
Hovrätten för Västra Sverige, mål B 7654–24
Text : karin nilsson
karin.nilsson@alltomarbetsmiljo.seFoto: Ur förundersökningsprotokollet
Publicerad: 2025-11-17
Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.
